UMETNOST
Poslovil se je Drago Tršar, eden osrednjih slovenskih kiparjev
Tik pred svojim 96. rojstnim dnem se je včeraj poslovil eden najpomembnejših slovenskih kiparjev Drago Tršar. Poleg izjemno obsežnega in inventivnega kiparskega opusa je bilo pomembno tudi njegovo pedagoško delo, saj je bil od leta 1976 do upokojitve redni profesor na ljubljanski akademiji za likovno umetnost.
Leta 1927 v Planini pri Rakeku rojeni umetnik je v medvojnih letih začel kipariti v zasebni šoli Franceta Goršeta in v ateljeju kiparja Borisa Kalina. Po vojni je bil v prvi generaciji študentov slušatelj na novo ustanovljene ljubljanske likovne akademije, diplomiral je pri Petru Lobodi, specialko za kiparstvo pa je obiskoval pri Frančišku Smerduju. Kratek čas se je preživljal kot samostojni umetnik, leta 1960 pa je kot najprej kot asistent in kasneje kot redni profesor poučeval številne generacije slovenskih likovnih umetnikov.
Posvetil se je predvsem figuraliki. V začetku je bila v ospredju živalska podoba – za kip Bik je leta 1955 na Mediteranskem bienalu v Aleksandriji prejel veliko nagrado za kiparstvo –, nato pa človeška figura, portret, spomeniška plastika in predvsem množična skulptura, za katero je značilna zanj specifična manira. Poleg tega se je posvečal tudi nekaterim drugim likovnim zvrstem, portretu, risbi in grafiki ter keramiki in tapiseriji ter navsezadnje gledališki scenografiji, za katero je prejel tudi prvo nagrado na Sterijevem pozorju v Novem Sadu.
Pravzaprav je že njegov prvi nastop s Skupino 53 predstavljal svojevrsten prelom s slovenskim tradicionalnim kiparstvom, saj je oblikoval nekatere drugačne možnosti figuralnih rešitev z drugačno kiparsko senzibilnostjo ter s specifičnim reševanjem pomenov telesnih volumnov. Pogosto je ustvarjal v kiparskih ciklih, med njegovimi skupinskimi skulpturami velja omeniti cikle Stara mesta, Svetovi ter Človek v času in prostoru. Med njegove uspešnejše tovrstne stvaritve sodijo Manifestanti I, ki so bili 1959. odkupljeni v Bruslju za stalno postavitev v parku moderne plastike.
Počlovečen, s figurami pretkan kozmos
Kar se tiče javnih plastik, je večina Tršarjevih del postavljenih v Ljubljani. Mednje med drugimi sodijo Ekvilibristi, Ljudje v perspektivi, Spomenik revolucije in Katedrala družine, na Ravnah je njegov spomenik Prežihovemu Vorancu, v Murski Soboti Trubarjev spomenik, med zadnjimi pa je spomenik V ognju groze v Grahovem iz leta 2014. Pomemben je bil tudi kot portretist, saj je modeliral okoli osemdeset portretov znanih slovenskih osebnosti.
Kot je o njegovem delu zapisal Milček Komelj, se Tršar svojim opusom kaže kot umetnik, ki je najvidneje zaznamoval razvoj povojnega slovenskega kiparstva; »po estetski drži je izjemen, saj ne zavrača tradicije, hkrati pa je v svojih skulpturah ves čas inovativen in moderen prav zato, ker jo v svojem ustvarjalnem postopku radikalno presega. Zaznamuje ga eruptivnost, ki se z osebnim notranjim uvidom prelije skozi zunanjost v notranjost, v notranjo dinamiko in duševnost pa tudi v pesniško zrenje, zazrto v počlovečen, s figurami pretkan kozmos.
Tršar je razstavljal na številnih samostojnih in skupinskih razstavah, med drugim leta 1967 v newyorškem Guggenheimovem muzeju skupaj s 77 kiparji iz dvajsetih držav, štiri leta zatem na monumentalni razstavi jugoslovanske umetnosti od prazgodovine do naših dni v pariškem Grand palais, leta 1994 pa se je udeležil tudi razstave Evropa-Evropa v Bonnu pod naslovom: Stoletje avantgarde v srednji in vzhodni Evropi. Bil je prejemnik številnih nagrad, med drugimi je prejel nagrado Prešernovega sklada, Jakopičevo nagrado, nagrado na razstavi Formes Humaines v Parizu in leta 1990 tudi Prešernovo nagrado za življenjsko delo.
UMETNOST
Razstava družinske umetnosti: “STUPICA – od dedka do vnukinje«
Ilustratorka Hana Stupica je bila od ranega otroštva obdana z likovno umetnostjo. Opazovala je slike dedka Gabrijela, ter ilustracije babice Marlenke in matere Marije Lucije. Razstava v galeriji Velenje bo na ogled do 12. oktobra.
V Galeriji Velenje danes odpirajo razstavo z naslovom Stupica – od dedka do vnukinje, na kateri skušajo pokazati, kako so na Hano člani umetniške družine skozi generacije prenesli umetniško znanje in navdih. Postavitev poudarja medsebojno povezanost družine in kako je ta vplivala na razvoj Hane kot umetnice. Obiskovalci bodo lahko videli, kako so družinski vplivi oblikovali Hanin edinstveni slog in umetniški izraz, ki pa ga umetnica vseeno kljub družinski likovni tradiciji pelje tudi v svojo avtorsko smer nezgrešljive poetike.
Ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev
Hana Stupica se je rodila leta 1988 v Ljubljani. Njena babica Marlenka in mama Marija Lucija se uvrščata med najvidnejše slovenske ilustratorke, njen dedek Gabrijel je zapisan v kanon slovenskega modernizma, oče Jeff Pivač pa je grafični oblikovalec.
Že med študijem na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje je ustvarjala za reviji Ciciban in Cicido, že za prvi večji ilustratorski projekt, diplomsko delo, pa je leta 2014 prejela nagrado Hinka Smrekarja, najvišje domače stanovsko priznanje. Kot najmlajša dobitnica je prepričala s slikanico Rokavička.
Njene ilustracije so objavljene v knjigi Anje Štefan Svet je kakor ringaraja in antologiji Medvedi in medvedki. Ilustrirala je Schönwertove pravljice in slikanico Anje Štefan Zajčkova hišica, za katero je oblikovala tudi likovno zasnovo lutkovne predstave v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Tako Rokavička kot Zajčkova hišica sta bili nominirani za nagrado Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico, Rokavička pa tudi za Levstikovo nagrado.
Izjemna pozornost do detajlov, pravljični svet prepoznavne avtorske poetike
Ilustracijo Hane Stupica odlikuje pozornost do detajlov, s katerimi oživlja svoja živalska bitja, ki jih antropomorfizira tudi z edinstvenimi razkošnimi draperijami. Njene živali so vedno tako bitja pravljic, kot take pa nosilke metaforičnih sporočil zgodbe, kot prava bitja iz divjine, kakršna, če imamo srečo, zares lahko srečamo v naravi. Je ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev.
UMETNOST
V Galeriji Kresija fotografije rastlinstva umetnice Tilyen Mucik
V Galeriji Kresija se je odprla razstava Tilyen Mucik z naslovom Rastlinsko. Umetnica se v reprezentaciji najrazličnejših rastlinskih vegetacij ključno naslanja na medij fotografije – natančneje, analogne fotografije.
Medij fotografije je za umetnico nekakšen vmesnik za ohranjanje zadostne distance do njenega subjekta – rastline, je ob razstavi zapisal umetnostni zgodovinar Miha Colner.
Na križišču umetnosti in botanike
V ciklusu Rastlinsko Tilyen Mucik stopi korak naprej od klasične fotografske podobe, saj za nosilce izbranih del uporabi rastlinske liste. Njen fotografski postopek je analogen, pri čemer se osredinja na eksperimentalne načine tiska podob in uporablja organska barvila. Njene podobe so nato izpostavljene različnim zunanjim dejavnikom, še zlasti svetlobi, ki odrejajo njihovo nadaljnje življenje, na katero umetnica nima več odločilnega vpliva. V svoji umetniški praksi, še zlasti pa v tem novem delu, tako dosledno združuje polja, kot so biologija, botanika in kemija, našteva umetnostni zgodovinar.
o njegovih besedah novejšo prakso umetnice v prvi vrsti zaznamuje nepopolnost eksperimentalnega fotografskega procesa kot tudi nepopolnost organskih oblik, ki so integralni del rastlinskega sveta in predstavljajo nasprotje človeški težnji in zmožnosti ustvariti skoraj popolno simetrijo in geometrijo.
Razstava Rastlinsko je zasnovana kot nekakšen fotografski herbarij v prostoru, v katerem prevladujejo umetelne simetrije. Njena dela tako neizogibno napeljujejo na ambivalentno razmerje med človeško kulturo in samoniklo naravo kakor tudi na paradoks njune prepletenosti; v svojih delih namreč večinoma upodablja sobne in vrtne rastline, ki so pogosto plod biološke genetike. Razstava torej v simetričnem in skrbno oblikovanem redu spominja tako na vrt kot na herbarij, pri tem pa namiguje na večplasten odnos med človekom in njegovim okoljem. Na eni strani človek želi ukrotiti naravne procese in si jih podrediti v svojo korist, na drugi strani pa je vedno znova očaran nad divjostjo, okrutnostjo, trdoživostjo in samovoljo narave, je še med drugim zapisal Colner.
Tilyen Mucik (1995) je vizualna umetnica, ki v svoji ustvarjalni praksi dejavno raziskuje botanično fotografijo, alternative fotografske postopke ter rastlinska barvila. V svojih delih naslavlja različne načine reprezentacije rastlinja skozi medij fotografije v razširjenem polju. Diplomirala je na Fakulteti za aplikativne vede VIST v Ljubljani (2018) in magistrirala iz fotografije v programu Oblikovanje vizualnih komunikacij na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani (2022). Razstavlja od leta 2011. Živi in ustvarja v Ljubljani.
RAZSTAVA
Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja
Vizualni svet Alje Horvat črpa predvsem iz vzorcev, ki jih najde v naravi – to so stilizirane oblike zelenja in cvetlic, ki dajejo občutek, da sta med njimi lahni vetrič in mehka, presevajoča svetloba. Razstava v UGM Šopu bo na ogled od danes do 13. oktobra.
Ilustratorka in grafična oblikovalka je s svojimi idiličnimi pogledi v z vzorci interierje sobe opozorila že pred časom. Leta 2020 se je uvrstila na Forbesov seznam 30 najvplivnejših umetnikov in kulturnikov, ki so stari manj kot 30 let. Aljo Horvat, ki svoje podobe prenaša tudi na različne oblikovalske izdelke, navdihujejo 60. in 70. leta 20. stoletja, vzorci tistega časa, narava in muzeji.
“V njenih zunanjih ali notranjih prostorih pogosto stojijo, sedijo ali so zleknjene ženske. Ustvarja podobe različnih žensk, svetlolasih in temnolasih, temnopoltih in svetlopoltih, ter z njimi nevsiljivo spregovori o drugačnosti. Ženska je v sliki sama, v družbi drugih žensk, v paru z moškim, pogosto je z njo žival. V roki lahko poleg lončnice drži tudi knjigo ali mobilni telefon. V idiličnem okolju narave, vrtov ali v razkošnih sobanah s tapetami ali pregrinjali s cvetličnimi vzorci se zdi zazrta v svoj notranji svet in vprašamo se, ali je ta svet odsev zunanjega sveta ali pa je morda povsem drugačen,” je v obrazstavnem besedilu zapisala kustosinja razstave Brigita Strnad.
Alja Horvat se je rodila leta 1996 v Mariboru. Večinoma ustvarja z grafično tablico Wacom Intous, obožuje pa tudi tradicionalno slikanje z oljem. Leta 2020 je sodelovala v Forbsovem izboru 30 pod 30 Umetnost & kultura, leta 2019 pa je prejela tudi nagrado Elle Style Fashion za mlade talente. Sodeluje s podjetji, kot so Barcaffe, Vichy, Renault, Urban Outfitters, Anthropologie, Disney idr.
-
Dizajn2 meseca nazaj
Oblikovalska nagrada za mobilno enoto Ilustratorski kot tandema Sara&Sara
-
AVTOMOBILNOST1 mesec nazaj
Nova Ford Kuga je že na slovenskih cestah
-
DEDIŠČINA1 mesec nazaj
V New Delhiju dodali 24 vpisov na Unescov seznam svetovne dediščine
-
Materiali1 mesec nazaj
Barve poenostavijo izbiro
-
GRADNJA1 mesec nazaj
Lumar uspešno izvedel test požarne odpornosti
-
RAZSTAVA2 tedna nazaj
Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja
-
EKOLOGIJA1 mesec nazaj
V Italiji divja peklenska suša
-
Energetska učinkovitost4 tedni nazaj
Investicija v slovenski produkt Reduxi, ki znižuje stroške elektrike