UMETNOST
Slovenski dan brez zavržene hrane: Natečaj za najboljše plakate za manj zavržene hrane
TAM-TAM Inštitut in Lidl Slovenija skupaj s partnerji Slovenskega dne brez zavržene hrane (24. april 2023) razpisujeta natečaj za družbeno odgovoren plakat z namenom ozaveščanja o problematiki prevelikih količin zavržene hrane in spodbujanja k spremembam v ravnanju s hrano, k spoštovanju hrane in varovanju okolja.
Zavržena hrana je danes eden večjih globalnih izzivov, ki se ga mnogi ne zavedajo, a s sabo nosi visoko finančno, etično in okoljsko ceno. Na svetovni ravni se približno tretjina vse hrane, ki se proizvede za ljudi, zavrže, skupno število zavrženih živil na svetu pa je doseglo že 2,3 milijarde ton. Ogromno hrane v razvitih državah zaradi različnih razlogov roma v smeti, še posebej v domačih gospodinjstvih, zato je čas, da skušamo temu narediti konec. Zavržena hrana prispeva tudi k povečevanju toplogrednih izpustov, saj z razgradnjo organskih odpadkov nastaja toplogredni plin metan, ki v primerjavi z ogljikovim dioksidom še intenzivneje vpliva na globalno segrevanje.
24. APRIL, SLOVENSKI DAN BREZ ZAVRŽENE HRANE
Projekt Slovenski dan brez zavržene hrane je leta 2021 nastal na pobudo družbe Lidl Slovenija in programa Ekošola, ki so se mu do danes pridružili številni partnerji: Ekologi brez meja, Zveza prijateljev mladine Slovenije, TAM-TAM, Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano in Etri skupina z Mini tovarno. S projektom želimo pobudniki svetu pokazati, da se resno zavedamo in tudi aktivno naslavljamo to globalno težavo. Hkrati pa s projektom ozaveščamo o pravilnem shranjevanju, recikliranju in odlaganju ostankov hrane, si prizadevamo preprečevati nastajanje odpadne in zavržene hrane ter spodbujamo ponovno uporabo ostankov hrane.
KREATIVNI IZZIV
Problematika prevelikih količin zavržene hrane je tematika, ki se nanaša na vse nas. Vsak posameznik je namreč lahko del spremembe in z majhnimi, a učinkovitimi koraki, pripomore k zmanjševanju količin zavržene hrane. Vabimo vas k zasnovi plakatov, ki bodo ozaveščali o problematiki zavržene hrane in spodbujali k pozitivnim spremembam.
Izhodišče plakatov naj bo zavržena hrana ter z njo povezani izzivi in rešitve. Sporočilo plakata naj prek izbranih elementov naslovnike, torej širšo javnost, poziva k ukrepanju za boljši jutri – k zmanjševanju in preprečevanju nastanka zavržene hrane. Naša naloga je, da z izvirnimi kreativnimi zasnovami plakatov povečamo prepoznavnost problematike zavržene hrane med širšo javnostjo ter ljudi spodbudimo k spremembam v ravnanju s hrano, spoštovanju hrane in varovanju okolja.
Prijavitelji morajo zaradi nalaganja datotek pred izpolnjevanjem obrazca biti prijavljeni z Google računom.
ROK
Rok za oddajo del je 10. marec 2023 do 24:00.
KDO LAHKO SODELUJE?
Poziv je namenjen vsem grafičnim ustvarjalcem, tako posameznikom, samostojnim oblikovalcem, študentom in dijakom kot agencijam oz. pravnim osebam, ki želijo soustvarjati skupni življenjski prostor.
NAGRADE
Nagrajeni bodo trije najboljši plakati.
- Vsak nagrajenec prejme 1000 EUR.
- Trije zmagovalni plakati bodo natisnjeni in javno objavljeni na plakatnih mestih TAM-TAM po Sloveniji.
- Vsi prijavitelji prejmejo e-plaketo o sodelovanju, ki jo podelita organizatorja, TAM-TAM Inštitut in Lidl Slovenija.
Dela, ki ne bodo ustrezala tehničnim zahtevam razpisa, bodo izločena.
RAZGLASITEV
Rezultati tekmovanja in razglasitev zmagovalca bo objavljena do 3. aprila 2023 na spletnih in družbenih kanalih organizatorjev TAM-TAM in Lidl Slovenija. Prav tako bodo prijavitelji o rezultatih obveščeni preko e-naslova, ki bo zapisan v prijavnem obrazcu.
OCENJEVALNA KOMISIJA PLAKTIVAT
5-člansko ocenjevalno komisijo sestavljajo:
Sara Mekinc, vodja vsebinskega oddelka Bold.Group – predsednica komisije
Ljubo Bratina, Umetniški direktor Luna\TBWA
Tina Cipot, vodja korporativnega komuniciranja Lidl Slovenija
Petja Selan, ustanoviteljica in umetniška direktorica Artpump
Aljaž Vesel, oblikovalski studio AA
POGOJI SODELOVANJA IN TEHNIČNE ZAHTEVE
V kreativno rešitev je treba vključiti predpisano celostno podobo projekta Dan brez zavržene hrane, tj. vnaprej pripravljeno predlogo z nogo in logotipi (glej priloge). Kreativna rešitev mora slediti briefu ter mora biti ustvarjena za format mestnih plakatov TAM-TAM. Plakat naj bo oblikovan z mislijo na to, da bo v množici vidnih stimulacij, ki jih srečamo na ulici, opazen, berljiv in sporočilen.
TEHNIČNE ZAHTEVE
- Priložene grafične datoteke v prijavnici naj bodo oblikovane po navodilih za pripravo datotek. Vsaka datoteka naj bo oddana v pdf in jpg različici. Prijavitelj lahko odda največ 3 prijave, za vsak plakat mora izpolniti novo prijavnico. V primeru, da prijavitelj odda serijo več plakatov, ki predstavljajo vsebinsko celoto, se plakati oddajo skupaj kot en dokument in ena prijava.
- Prijava na natečaj je možna izključno preko e-prijavnega obrazca, ki je vstopna točka za vse udeležence. >>
- Z oddajo plakata na poziv ustvarjalci pristanejo na vsa njegova določila.
- Jezik
Zaradi 22. in 23. člena Zakona o rabi slovenščine mora biti besedilo na mestnem plakatu, ki je umeščen v javni prostor, napisano v slovenskem jeziku oz. različica v slovenščini ne sme biti manj poudarjena kot besedilo v tujem jeziku.
- Avtorske pravice
Z oddajo dela na poziv se avtorji in udeleženci poziva strinjajo, da ohranijo na svojih delih moralne avtorske pravice in da se njihova prijavljena dela lahko uporabijo ob morebitnih predstavitvah projekta (na medmrežju, konferencah, predavanjih, promocijskih dogodkih in gradivih ter drugih objavah v okviru projekta), v DASP – digitalnem arhivu slovenskega plakata (v nastajanju) ter da se materialne avtorske pravice neizključno prenašajo na razpisovalca poziva. Avtorji plakatov prav tako soglašajo z morebitnimi objavami svojih imen in plakatov v medijih.
INFO
Za dodatne informacije pišite na institut@tam-tam.si.
UMETNOST
Umetnici Gali Alica nagrada 10. trienala sodobne umetnosti U3
Gala Alica je prejela nagrado za premislek o odnosu do javnega prostora.
S tem opozarja na kompleksno rabo javnega prostora, ki zaradi raznih prepovedi ni več dostopen.
Kot je zapisala mednarodna žirija, umetnico nagrajujejo zaradi relevantnosti njenega sporočila in kakovosti njenega dela. Končna odločitev žirije je bila zaradi visoke kakovosti razstave in raznolikosti sodelujočih težka. Prav dejstvo, da je na razstavo vključenih veliko del že uveljavljenih umetnikov in umetnic, pa je vplivalo na odločitev žirantov, da ima prednost pri izboru uveljavljajoča se umetnica, so sporočili. Žirijo so sestavljali Anne Barlow, Bernard Blistene, Luigi Fassi, Christelle Havranek in Simone Sentall.
Projekt Rob I in Rob II je umeščen na travnik in balkonu ob spregledani Windischerjevi ulici, ki je bila še pred nekaj leti javno prehodna, danes pa je strogo nadzorovana zaradi potreb ameriškega in ruskega veleposlaništva.
Skulpturna intervencija, narejena iz recikliranih izolacijskih materialov iz ljubljanskih zbirnih centrov, je tretji del serije No Loitering (2020-), v kateri site-specific objekti razkrivajo manj vidne elemente javnega prostora ter preizprašujejo njihove funkcije. Skulpturi tokrat preizkušata meje mogočega in dokumentirata neuspeh prehoda v zavarovan prostor.
Če si Rob I prizadeva preiti mejo varnostne ograje na zelenici, Rob II vstopa v prostor Windischerjeve ulice z balkona Moderne galerije.
Tudi o pomanjkanju sodobne umetnosti v mestu
Formi obeh objektov se oblikujeta ob mejah zavarovanega prostora, s tem pa meje še dodatno poudarjata. Postavljena na prostem za Moderno galerijo, začasna intervencija dodatno opozarja na pomanjkanje prisotnosti sodobnejših umetniških del v bližnji okolici umetnostne institucije in širše v javnem prostoru prestolnice.
Tanka meja med zasebnim in javnim prostorom
Gala Alica Ostan Ožbolt trenutno študira vizualne umetnosti na dunajski univerzi za uporabne umetnosti, diplomirala je iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Študirala je tudi na Univerzi za umetnost in oblikovanje v Linzu.
V svojem delu se ukvarja predvsem s problematiko urbanega prostora in tanko mejo med zasebnim in javnim prostorom. Izhodišča njenih raziskav za skulpture in site-specific intervencije so gentrifikacija in privatizacija javnih prostorov, njihove zgodovinske pripovedi in s tem vprašanje njihove vključenosti/izključenosti.
Nagrada za enega od sodelujočih umetnikov ali umetnic je novost, ki jo je Moderna galerija vpeljala z letošnjim, desetim trienalom, nagrajenka pa z njo prejme 4000 evrov.
Jubilejni trienale sodobne umetnosti – U3, ki ga je kuriral Tevž Logar, je v Moderni galeriji na ogled od junija. Pod naslovom Proti toku časa predstavlja dela, ki so nastala v zadnjih petih letih in vzpostavljajo relacijo do slovenskega umetnostnega prostora.
UMETNOST
Na dražbi se je znašla banana na steni – provokacija Maurizia Cattelana
Dražbena hiša Sotheby’s bo 20. novembra v New Yorku ponudila delo Maurizia Cattelana z naslovom Komik. Ocenjujejo, da bo prodana za 1 do 1,5 milijona dolarjev. Delo je razdelilo mnenja in postavilo pod vprašaj vrednost umetnosti.
Znamenita provokativna skulptura Maurizia Cattelana, banana, ki jo je na steno prilepil z lepilnim trakom na umetniškem sejmu Art Basel leta 2019, bo 20. novembra ponujena na dražbi pri Sotheby’s v New Yorku. Galerija Perrotin je Komika prvič ocenila na 120.000 dolarjev, ko je bil leta 2019 prodan na sejmu Art Basel v Miamiju, v Sotheby’s pa računajo, da bodo za delo iztržili do 1,5 milijona dolarjev.
Prodajali bodo certifikat in navodila za razstavljanje
Na dražbi ne bodo prodajali materialnega dela, ampak certifikat o avtentičnosti in s tem pravico do ideje, kar pomeni, da je fizično banano mogoče zamenjati. Kot delo konceptualne umetnosti Komik sestoji iz certifikata o avtentičnosti ter podrobnih navodil za pravilno razstavljanje. Delo je Cattelan zasnoval v nakladi treh izvodov in dveh poskusnih odtisov. En primerek hranijo v Muzeju Solomona R. Guggenheima v New Yorku.
Cattelan je v pogovoru za The Art Newspaper o delu povedal: “Zame Komik ni bil šala, ampak iskren komentar in razmislek o tem, kaj cenimo. Na umetniških sejmih sta v ospredju hitrost in posel. Zato sem na to gledal takole: če bi moral biti na sejmu, bi lahko prodal banano, kot drugi prodajajo svoje slike. Tako bi lahko igral znotraj sistema, vendar po svojih pravilih.“
Prodaja dela na dražbi kot dokončna uresničitev konceptualne ideje
Komika je mogoče umestiti med dela, kot je Fontana Marcela Duchampa, porcelanast pisoar, postavljen na podstavek in podpisan s psevdonimom leta 1917, s katerim je umetnik poskušal na novo opredeliti, kaj vse je lahko umetnost. Vodja Sothebyjevega oddelka za sodobno umetnost v Ameriki David Galperin je za izjavi zapisal: “Če se Komik v svojem bistvu sprašuje o samem pojmu vrednosti umetnosti, potem bo prodaja dela na dražbi novembra letos dokončna uresničitev njegove bistvene konceptualne ideje – javnost bo končno imela besedo pri odločanju o njegovi pravi vrednosti.“
“Najvplivnejša in najradikalnejša umetniška dela v zadnjem stoletju so imela moč, da so temeljito spremenila dojemanje same narave umetnosti. V tem duhu je Komik izzivalno delo čistega genija. V njem se prepletata globoka kritična misel in subverzivna duhovitost, gre za odločilno delo umetnika in generacije. Cattelan je z eno samo briljantno gesto zamajal temelje umetniškega sveta in umetnost postavil v središče popularne kulture,” je še zapisal Galperin.
Delo v petih letih zaslovelo v časopisih in na razstavah
Delo je bilo leta 2019 objavljeno na naslovnici časopisa The New York Post, pred koncem sejma Art Basel pa so ga morali zaradi velike množice obiskovalcev umakniti z razstave. Banana je bila od tedaj že dvakrat pojedena – enkrat v sklopu performansa z naslovom Lačni umetnik, drugič jo je pojedel lačen študent, ki je olupek prilepil nazaj na steno.
Komik bo pred dražbo predstavljen 28. oktobra v New Yorku, nato pa bo na ogled še v Londonu, Parizu, Milanu, Hongkongu, Dubaju, Tajpeju, Tokiu in Los Angelesu. V New Yorku bo ponovno od 8. novembra pa do dražbe.
UMETNOST
Razstava družinske umetnosti: “STUPICA – od dedka do vnukinje«
Ilustratorka Hana Stupica je bila od ranega otroštva obdana z likovno umetnostjo. Opazovala je slike dedka Gabrijela, ter ilustracije babice Marlenke in matere Marije Lucije. Razstava v galeriji Velenje bo na ogled do 12. oktobra.
V Galeriji Velenje danes odpirajo razstavo z naslovom Stupica – od dedka do vnukinje, na kateri skušajo pokazati, kako so na Hano člani umetniške družine skozi generacije prenesli umetniško znanje in navdih. Postavitev poudarja medsebojno povezanost družine in kako je ta vplivala na razvoj Hane kot umetnice. Obiskovalci bodo lahko videli, kako so družinski vplivi oblikovali Hanin edinstveni slog in umetniški izraz, ki pa ga umetnica vseeno kljub družinski likovni tradiciji pelje tudi v svojo avtorsko smer nezgrešljive poetike.
Ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev
Hana Stupica se je rodila leta 1988 v Ljubljani. Njena babica Marlenka in mama Marija Lucija se uvrščata med najvidnejše slovenske ilustratorke, njen dedek Gabrijel je zapisan v kanon slovenskega modernizma, oče Jeff Pivač pa je grafični oblikovalec.
Že med študijem na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje je ustvarjala za reviji Ciciban in Cicido, že za prvi večji ilustratorski projekt, diplomsko delo, pa je leta 2014 prejela nagrado Hinka Smrekarja, najvišje domače stanovsko priznanje. Kot najmlajša dobitnica je prepričala s slikanico Rokavička.
Njene ilustracije so objavljene v knjigi Anje Štefan Svet je kakor ringaraja in antologiji Medvedi in medvedki. Ilustrirala je Schönwertove pravljice in slikanico Anje Štefan Zajčkova hišica, za katero je oblikovala tudi likovno zasnovo lutkovne predstave v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Tako Rokavička kot Zajčkova hišica sta bili nominirani za nagrado Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico, Rokavička pa tudi za Levstikovo nagrado.
Izjemna pozornost do detajlov, pravljični svet prepoznavne avtorske poetike
Ilustracijo Hane Stupica odlikuje pozornost do detajlov, s katerimi oživlja svoja živalska bitja, ki jih antropomorfizira tudi z edinstvenimi razkošnimi draperijami. Njene živali so vedno tako bitja pravljic, kot take pa nosilke metaforičnih sporočil zgodbe, kot prava bitja iz divjine, kakršna, če imamo srečo, zares lahko srečamo v naravi. Je ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev.
-
ZANIMIVOSTI2 meseca nazaj
Neverjetno, a resnično: arheologi našli pozabljeni mesti ob svilni poti
-
DOGODKI2 meseca nazaj
Predstavljen program EPK GO! 2025
-
Dizajn1 mesec nazaj
Arhitekturni natečaj: vizualna identiteta mesta Zagreb
-
Arhitektura2 meseca nazaj
Na Piranskih dneh arhitekture nagrada za projekt nadomestnih prostorov Drame
-
Arhitektura2 meseca nazaj
Problemska razstava Vizije SO 19
-
DEDIŠČINA1 mesec nazaj
Trubarjeva priznanja 2024 prejela Portal Kamra in Center za konserviranje in restavriranje arhivskega gradiva
-
Energetska učinkovitost1 mesec nazaj
Proti vetrnim elektrarnam v Ilirski Bistrici že 1000 podpisov
-
DEDIŠČINA1 mesec nazaj
Slovita katedrala Notre-Dame po petih letih prenove znova odprta