OBLIKOVANJE
Kdo so zmagovalci 16. mednarodnega natečaja Plaktivat?
TAM-TAM Inštitut je razglasil zmagovalne plakate natečaja na temo mladostniških stisk. Od natanko 400 del iz 34 držav so v obeh kategorijah natečaja nagradili domače kreativce. Zmagovalni plakat Mateja Ferliča in Juša Šoltesa nosi naslov VSE JE KUL.
Na 16. Plaktivat, ki so ga razpisali v sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Slovenija in TOM telefonom, je letos prispelo natanko 400 del iz 34 držav, vse od Paragvaja, Združenih držav Amerike in Kanade do Vietnama, Japonske in Nove Zelandije. Prvo mesto po številu prijav je s 34 % pripadlo domačim kreativcem, ki so slavili v obeh kategorijah. Zmagovalni plakat z naslovom VSE JE KUL sta ustvarila Matej Ferlič in Juš Šoltes, žirija kategorije Sveža kri pa je razglasila dve zmagovalni deli: IZBRATI POMOČ NI SRAMOTA avtorja Urbana Šelja in CUNAMI STISKA, pod katero se podpisuje Nuša Mihalič.
Namen letošnjega natečaja za družbeno odgovorni mestni plakat je bilo na pozitiven način opogumiti mladostnike, da spregovorijo o svojih stiskah. Da gre za aktualno in hkrati univerzalno tematiko priča visoko število prijav, panorama prejetih del pa s širokim spektrom dojemanja problematike in stilske raznovrstnosti kaže, da je vsaka stiska zgodba zase.
»Dela so bila topla, ledena, strašna, lepa, načečkana, dovršena, včasih vse to hkrati. A že vsak prispeli Plaktivat je v resnici uspeh sam po sebi – več kot 300 posameznikov je svoj čas namenilo spoznavanju morda prej malo znanih stisk mladostnikov. In prav ta izkušnja in pridobljeno znanje o resnosti tematike jih bo spremljala tudi v prihodnje ter morda za kanček prispevala k soustvarjanju aktivne in empatične družbe, ki zna pogledati izven okvirjev. Takšnih in drugačnih,« je delo žirije, ki je bilo tokrat še posebej zahtevno, opisal Peter Zabret, snovalec iz agencije Pristop in predsednik ocenjevalne komisije osrednje kategorije Plaktivat.
To so skupaj z njim tvorili še Julija Somrak (DROM agency), David Fartek (ArnoldVuga), Nina Vrhovec (Multipraktik studio), Špela Drašlar (Saatchi&Saatchi), Anja Delbello (oblikovalski studio AA) in Tomaž Drozg iz TAM-TAMa.
Po večurnem zasedanju v prostorih Cukrarne so izbrali 15 FINALISTOV, 3 SUPERFINALISTE in ZMAGOVALNO DELO z naslovom VSE JE KUL.
ZMAGOVALEC
Pod zmagovalni plakat se podpisujeta avtorja Matej Ferlič in Juš Šoltes, ki sta žirijo prepričala z že skoraj faktografskim in neolepšanim prikazom konkretnega stanja: »Včasih je že to dovolj, da učinkovito in brez ovinkarjenja opozori na tematiko, ustavi korak težko ulovljivih mladih in začne debato v širši družbi. Slednjo sicer poganjajo podobe, a zmagovalno delo je za osvetlitev stisk mladih raje dalo glavno besedo besedam samim, ki nas popeljejo skozi nezloščeno realnost. Za mentalno zdravje je namreč ključno, da svoje mesto dobijo tudi sicer neizrečene neprijetne misli; dobra novica pri tem pa je, da lahko vsak poišče svoj način, kako jih izrazi – tudi prek Tom telefona – in komu jih lahko zaupa. Lahko bi rekli, da čeprav zmagovalni Plaktivat deluje kot monolog, je njegov namen, da s svojim odmevom sproži pogovor(e),« je v utemeljitvi navedel Zabret.
DOGODKI
V Centru Rog pregledna razstava ob 20-letnici kolektiva Oloop
V Centru Rog so včeraj odprli pregledno razstavo ob 20-letnici delovanja kolektiva Oloop. Umetnice in oblikovalke Tjaša Bavcon, Katja Burger Kovič in Jasmina Ferček so proslavile dolgoletno skupno ustvarjalno pot. Skozi razstavo in dogodke se bodo poklonile moči in pomenu tekstilije ter ženski, njeni izumiteljici in ustvarjalki.
V kolektivu delujejo umetnice in oblikovalke Tjaša Bavcon, Katja Burger Kovič in Jasmina Ferček, ki so ob tem spomnile, da sega izdelovanje tekstila v začetke civilizacije in je od nekdaj v domeni žensk, njihovega domačega okolja in skupnosti. Ženske že tisočletja skupaj tkejo, predejo in šivajo. Poleg skrbi za otroke in dom je bila v številnih kulturah izdelava tekstila njihova osrednja dejavnost.
Ročna dela kot zadovoljevanje psiholoških, duhovnih in družabnih potreb
Potem ko je po industrijski revoluciji ženska za nekaj časa vsaj deloma izgubila stik s tem početjem, se je v zadnjih desetletjih znova zgodil razcvet ročnih del. Gre za odziv na potrebo po povezanosti, kolektivni identiteti, zdravih življenjskih okoljih in pripadnosti, česar današnji družbi pogosto primanjkuje, meni kolektiv. Tako je posebej na Zahodu postala osrednja vloga ročnega izdelovanja tekstila zadovoljevanje psiholoških, duhovnih in družabnih potreb.
Na razstavi O2OOP bodo predstavljeni izdelki, kreativni procesi in projekti, ki jih je kolektiv Oloop ustvaril na participativnih in socialno angažiranih projektih ter projektih, ki so spodbujali opolnomočenje sodelujočih. Projekte zaznamujeta inkluzivnost in medgeneracijsko sodelovanje. Pogosto so bili namenjeni ranljivim skupinam žensk, med njimi brezposelnim, priseljenkam, osebam z mednarodno zaščito in starostnicam, in so poudarjali pomen, ki ga ima ustvarjanje s tekstilom za telesno, psihično in socialno dobrobit žensk.
Razstava popelje po dvajsetletni družbeno-oblikovalski praksi skupine Oloop. Na enem mestu je zbrana vrsta izdelkov in projektov. Tekstilna dela, ki jih je načel čas, pa tudi začasni izdelki, oblikovalski eksperimenti in minljivi procesi, bodo predstavljeni skozi kratke filme.
Razstavo, ki bo na ogled do 17. avgusta, bodo bogatile izkustvene delavnice, vodstva, predavanja in javni pogovori. Projekti in spremljevalni program so razdeljeni na vsebine, ki jih je kolektiv Oloop tako v slovenskem kot širše evropskem socialno-kulturnem prostoru dve desetletji odpiral skozi tekstilno materijo.
Segment Oloop izkušnja aktualizira in oživlja pretekle projekte in sodelovanja z umetniki ter oblikovalske in umetniške izdelke, ki so ob tem nastali. Segment Oloop prenos znanja išče stik z mlajšo generacijo in ustvarja medgeneracijski dialog ter preizprašuje vrednote haptične izkušnje v digitalnem svetu, kako oblikovati nove pristope v oblikovalskem procesu, kakšne so sodobne možnosti izobraževanja in prenosa znanja.
Oloop dobrobit podpira individualno izkušnjo obiskovalca, ustvarja prostor za refleksijo in vabi v aktivno ter vodeno participacijo v projektu Utelešena čustva. V segmentu Oloop v teoriji pa bo z Zalo Orel potekal pogovor o pomenu tekstilnih skupnosti.
Kolektiv Oloop je dejaven na različnih področjih vizualnega ustvarjanja, od produktnega oblikovanja, oblikovanja prostorskih postavitev do tekstilne umetnosti. Obenem vodi usposabljanja, predavanja in delavnice ter povezuje oblikovanje z družbeno angažiranimi projekti. S svojimi izdelki in projekti sodelujejo na najpomembnejših predstavitvah slovenskega oblikovanja doma in v tujini.
OBLIKOVANJE
AJM prejel prestižno German Innovation Award 2024
Mednarodno priznanje za inovacijo
AJM okna-vrata-senčila, vodilni slovenski ponudnik stavbnega pohištva iz PVC, ALU in lesa, je ponovno nagrajen z mednarodno priznano German Innovation Award. Medtem ko so v začetku leta prejeli German Design Award 2024 za okno vgrajeno v stekleno steno, jih je mednarodna žirija German Design Council-a tokrat nagradila za inovativni pristop pri upravljanju vhodnih vrat preko aplikacije i.AccessPro by AJM. Ta napredna aplikacija omogoča upravljanje vhodnih vrat na daljavo in jo je podjetje AJM razvilo v sodelovanju s slovenskim podjetjem ADC Sistemi.
Inovacija, ki spreminjajo vsakdan
Žirija je aplikaciji i.AccessPro by AJM podelila priznanje v kategoriji »Pametno bivanje« in jo označila s »Special Mention«. Gre za oznako s katero prepoznava in izpostavlja njen inovativni potencial za spremembo načina bivanja v prihodnosti. Aplikacija ponuja obsežno paleto funkcionalnosti, vključno z inovativnim popolnoma brezstičnim odklepanjem vhodnih vrat, kar je idealno za situacije, ko se pred vhodnimi vrati znajdemo s tako ali drugače polnimi rokami. Poleg tega aplikacija omogoča delitev “virtualnih ključev” ter ustvarjanje scenarijev dostopa, ki natančno določajo, kdo in kdaj lahko vstopi v prostor. To ni dobrodošla rešitev samo za družinske domove, ampak je izjemno koristna tudi za podjetnike in lastnike turističnih nastanitev.
Več kot le odklepanje vhodnih vrat
i.AccessPro by AJM ni zgolj orodje za upravljanje vhodnih vrat. Aplikacija vključuje tudi upravljanje senčil in drugih elementov pametnega doma. Povezljivost z domačo Wi-Fi mrežo ali preko Bluetooth povezave omogoča intuitivno in enostavno upravljanje, medtem ko šifrirana povezava zagotavlja vrhunsko varnost. Aplikacija je na voljo v slovenskem jeziku, z enostavno vgradnjo in celovito podporo. Vse od svetovanja, prodaje, vgradnje in nadgradnje do servisa zagotavlja AJM.
Zavezanost inovativnosti
Ob prejemu nagrade je direktor podjetja AJM Trivo Krempl izpostavil: “Še enkrat več smo veseli, da je žirija med številno mednarodno konkurenco prepoznala naš izdelek kot inovativen. Ta nagrada potrjuje, da so naše rešitve napredne in tudi koristne za uporabnika. Inovativnost je pomemben del naše korporativne kulture, ki nas vedno znova vodi na nove poti razvoja naših izdelkov in storitev za boljše, bolj trajnostno bivanje.”
Prihodnost pametnega doma
Aplikacija i.AccessPro by AJM je že na voljo za kupce vhodnih vrat AJM in je že nadgrajena tudi z dodatnimi funkcionalnostmi, kot so upravljanje senčil in spremljanje vremenskih razmer. Podjetje v sodelovanju s partnerjem ADC Sistemi ne počiva na prejeti lovori, ampak razvija že dodatne rešitve smart home aplikacije i.AccessPro, kar bo še dodatno obogatilo izkušnjo uporabnikov.
Več informacij: www.ajm.si
DOGODKI
Velika nagrada Brumna identiteti novega Centra Rog
Veliko nagrado 11. bienala slovenskega oblikovanja Brumen je prejela identiteta novega Centra Rog. Nagrado za življenjsko delo je dobil grafični oblikovalec Ranko Novak.
Grafična identiteta Centra Rog, ki jo podpisuje mladi kolektiv Ansambel, maksimalno izkorišča dogajanje znotraj stavbe in v ospredje postavlja oblikovanje kot dialog orodij, materialov in uporabnikov, beremo v utemeljitvi. Žirija je še zapisala, da neformalni piktogrami in posegi v označevalni sistem ter samozavestna oznaka pročelja kažejo, da je Ljubljana središče navdihnjenega in samozavestnega oblikovanja. Kot je dodala, so navdušeni, “da naročnik zaupa oblikovalski ekipi pri konceptualni zasnovi, ki vzpostavlja oblikovanje kot proces”.
Nagrado za življenjsko delo je Fundacija Brumen podelila drugič v zgodovini delovanja.
Dobitnik nagrade za življenjsko delo Ranko Novak je eden od soustanoviteljev fundacije. Kot piše v utemeljitvi nagrade, je s svojim grafičnim oblikovanjem zaznamoval okolje, v katerem smo živeli in živimo še vedno. Diplomant profesorja Edvarda Ravnikarja je leta 1980 ustanovil Studio Znak in leta 1994 začel samostojno ustvarjati pod imenom DesigNovak. V tem obdobju je nekaj časa deloval kot direktor Design centra Studia Marketing v Ljubljani. Bil je likovni urednik časopisa Delo, oblikoval je novi prelom časopisa in njegovih prilog. Pozneje je oblikoval časopis Dnevnik in nato še tednik Objektiv.
Dokaz, zakaj so tiskovine še vedno najboljše
V kategoriji publikacij je zmagal Katalog Universum Plečnik: Od delavnice do mita, ki je nastal v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO). Uredil ga je Tomaž Štoka s souredniki Milošem Koscem, Natalijo Lapajne in Bogom Zupančičem. Kot meni žirija, “z odlično tehnično konstrukcijo in izdelavo knjige jasno kaže, čemu in zakaj so tiskovine še vedno najboljše”.
V kategoriji komunikacij je žirija nagradila serijo plakatov, ustvarjenih za Kino Šiška. V kategoriji identitete je za oblikovanje blagovne znamke slavil Juicy Marbles. Nagrado za oblikovanje razstav oziroma informacijsko oblikovanje pa je prejel ilustratorski kotiček v Centru za ilustracijo, ki sta ga zasnovali arhitektki in oblikovalki Sara Badovinac in Sara Škarica.
O nagradah za najkakovostnejšo produkcijo vidnih sporočil 11. bienala slovenskega oblikovanja Brumen je odločala žirija, v kateri so bili Gerry Leonidas, Thierry Brunfaut, Lana Cavar, Perniclas Bedow in Cvetka Požar. Ocenjevali so 300 prijavljenih projektov.
Nagrade so podelili v torek ob odprtju pregledne razstave del v Centru Rog, kjer bo razstava na ogled do 5. maja.
-
AVTOMOBILNOST2 meseca nazaj
Nova Ford Kuga je že na slovenskih cestah
-
DEDIŠČINA2 meseca nazaj
V New Delhiju dodali 24 vpisov na Unescov seznam svetovne dediščine
-
Materiali2 meseca nazaj
Barve poenostavijo izbiro
-
Energetska učinkovitost1 mesec nazaj
Investicija v slovenski produkt Reduxi, ki znižuje stroške elektrike
-
GRADNJA1 mesec nazaj
Lumar uspešno izvedel test požarne odpornosti
-
RAZSTAVA4 tedni nazaj
Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja
-
EKOLOGIJA2 meseca nazaj
V Italiji divja peklenska suša
-
RAZSTAVA4 tedni nazaj
Razstava “Kar ostane” v okviru cikla Mladi kurator, mladi umetnik