KULTURA
Veliki koraki h kinematografski renesansi v Mariboru
Film v Minoritih je ena izmed priljubljenih kulturnih prireditev v mestu. Ekipa je, potem ko so v Mariboru zaprli še zadnji mestni kino, kljub številnim preprekam v zadnjih letih ustvarila uspešno zgodbo.
Društvo za razvoj filmske kulture in Lutkovno gledališče Maribor od leta 2017 v prekrasnem ambientu Avditorija Lutkovnega gledališča Maribor v juliju in avgustu organizirajo Letni kino Minoriti. Prikazani so filmski vrhunci preteklega leta in predfilmi, ki predstavljajo okoliške filmske festivale. Letni kino Minoriti vsako leto gosti okoli štiri tisoč ljudi, so pa program sedaj že razširili čez celo leto.
Potreba po mestnem kinu
Kako se je vse skupaj sploh začelo? Naša sogovornika Žiga Brdnik in Rene Puhar odgovarjata, da se je začelo pravzaprav takoj po tem, ko se je končalo. “Ko je pred kakšnimi dvajsetimi leti zaprl vrata še zadnji mariborski mestni kino in smo začeli prisegati na trgovinske centre, multiplekse, kino-zabaviščne centre, smo v stanovanju na Jurčičevi 4 Boštjan Lah, prvi predsednik društva, Lidija Gornik, Robi Petrovič bili prepričani, da se ne smemo samo pasivno predati novi dogmi, ampak da je potrebno takoj začeti opozarjati na potrebo po mestnem kinu: po izbranem filmskem programu, po filmskih pogovorih, filozofiranjih dolgo v noč. Leta 2004 so ustanovili Društvo za razvoj filmske kulture in začeli organizirati Filmozofske večere na ŠTUKu. Boštjan je med drugim tudi redno pisal članke, kjer je odlično artikuliral, zakaj je mestni kino potreben; Hana Repše, ki se je pridružila malo kasneje, je začela izvajati delavnice stop-motion animiranega filma; Robi pisat filmske kritike.”
Začetni entuziazem
Postopoma so se priključevali tudi drugi. In vse to je pripeljalo do prvih srečanj na temo resnično nujne potrebe po mestnem kinu, ki so vključevale posameznike iz različnih društev. Med ustanovitelji Zavoda Udarnik je bilo leta 2010 13 posameznikov iz vsaj 7 različnih nevladnih organizacij v mestu.
“Polje našega delovanja je bilo širše od kina, kar je bila logična poteza, glede na to, da smo vedeli, da bomo morali resnično združiti vse mogoče resurse, da bomo lahko programsko zapolnili tako imeniten prostor, kot je Kino Udarnik in nenazadnje tudi plačevali relativno visoko najemnino. Ob tem je bil Udarnik potreben tudi udarniške obnove. Začetki so bili neverjetno entuziastični in uspelo nam je nemogoče . Postali smo člani združenja evropskih kinematografov EUROPA CINEMAS in Art kino mreže Slovenije. Medtem ko so se po drugih krajih v Sloveniji ustanavljali javni zavodi za področje kinematografije, smo mi bili neka povsem druga zgodba: entuziastična ekipa filmskih ljubiteljev in ljubiteljic, ki smo ob minimalni finančni podpori javnih virov financiranja z udarniškim delom in zagonom oživljali kultno kinodvorano. V Art kino mreži in tudi širše na sceni smo bili deležni tako občudovanja in podpore, kot tudi nerazumevanja naše skrajno prekarne situacije in v skladu s tem tudi drugačnih pogledov na našo zgodbo.”
Brez podpore
V Zavodu Udarnik so takrat upali na gradnjo strokovne in dolgoročne zgodbe z Mestno občino Maribor pa tudi z Zavodom Maribor 2012 – Evropska prestolnica kulture, a sta javno sofinanciranje, predvsem pa podpora z nujno potrebno infrastrukturo po letu 2012, ko je Udarnik postal tretji kino po obisku v Sloveniji, vztrajno padala. Na koncu se je izkazalo, da brez tovrstne podpore, predvsem pa razumevanja po nujnosti takšne institucije s strani občine in države ne bo šlo in Kino Udarnik je bil primoran zapreti svoja vrata.
Sodelovanje z GT22 in Lutkovnim gledališčem Maribor
V nadaljevanju se je ekipa najprej povezala projektom Ekstremno Slovensko – pogovori s slovenskimi filmskimi ustvarjalkami in projekcijami na prostem. Razkropili so se po vsem mestu: na Piramido, v mestni park, nekdanji kino Partizan, nekdanji kino Union, na Prvo in Drugo gimnazijo…
“Če nimamo več mestnega kina, pa dajmo vso mesto preplaviti s filmskimi pogovori in podobami, smo razmišljali. Nismo se dali ustaviti, saj se je Maribor znova znašel pred prelomnico, ko je ostal brez mestnega kina in rednega kakovostnega filmskega programa. Kmalu zatem je dozorela ideja o tem, da bi letni kino, ki se je do leta 2015 odvijal nasproti Udarnika v Vetrinjskem dvoru, preselili v takrat še v veliki meri neizkoriščen avditorij na Minoritih. Ekipa se je leta 2017 ob dobri ideji hitro spet združila in v sodelovanje pritegnila še Lutkovno gledališče Maribor, ki upravlja z objektom, Maribox, ki je imel takrat neizkoriščen digitalni projektor, in številne filmske festivale v mestu in bližini, da so prispevali kratke predfilme in se tako predstavljali mariborskemu občinstvu. Ker nam po več kot 300 projekcijah letno, ki smo jih izvajali v Udarniku, nekaj poletnih projekcij nikakor ni bilo dovolj, smo kmalu zatem v GT22 v sodelovanju s tam razvijajočo umetniško skupnostjo zagnali še Intimni kino.”
Letni kino Minoriti
Ambient avditorija v Minoritih je fascinanten in vsi smo ga seveda takoj prepoznali kot vrhunsko lokacijo za letni kino na prostem, nadaljujeta sogovornika. “Pobude so prihajale tudi iz strani lutkovnega gledališča, kjer je v tistem obdobju delovala tudi Nina Kirbiš. Naša ekipa, ki smo jo takrat sestavljali Miha Horvat, Žiga Brdnik in Rene Puhar, pa je tudi s pomočjo povezovalne direktorice Lutkovnega gledališča Maribor Katarine Klančnik Kocutar uspela za isto mizo zbrati tri akterje, ki smo bili ključni za začetek tovrstne zgodbe: torej lutkovno gledališče s prostorsko-infrastrukturnimi kapacitetami, Maribox s tehničnimi kapacitetami in pomembnim deležem na trgu filmskega prikazovanja ter Društvo za razvoj filmske kulture, ki je skrbelo za programsko-kreativni del projekta. Izvedbeno in promocijsko smo vzpostavili odlično sodelovanje med javnim zavodom, d.o.o.-jem in nevladno organizacijo in naredili izjemno uspešno zgodbo, katere odmevnost rase iz leta v leto.”
Postavljanje višjih ciljev
Obisk v Minoritih iz leta v leto raste, to je pomemben kazalnik njihovega uspeha, vendar še zdaleč ni edini. “Mestoma zavestno uvrščamo na program filme, za katere vemo, da ne bodo imeli tako visokega obiska, saj so naši cilji vezani tudi na izobraževanje in predstavljanje širokega razpona filmske produkcije. Vsako leto uspemo na program umestiti kakšen film, ki razproda avditorij. Odziv v mestu je resnično fantastičen in publika prepoznava naš dogodek kot enega ključnih poletnih kulturnih dogodkov v mestu. V ekipi si vsako leto zastavimo nove in višje cilje. Finančno naša zgodba večinsko temelji na prihodku od prodanih vstopnic, ki predstavljajo skoraj polovico financiranja. Nikakor ne bi šlo brez podpore, ki nam jo na večih nivojih daje izjemen gostitelj, to je Lutkovno gledališče Maribor, upamo da se bo vzpostavilo razvojno sodelovanje tudi z Minoritsko četrtjo. Pomembna deleža v finančnem kolaču prihajata tudi s strani Mestne občine Maribor ter sponzorjev in donatorjev. Slednjim smo še zlasti hvaležni, da nas podpirajo, saj to danes nikakor ni več samoumevno.”
Številne druge dejavnosti
Poleg omenjenih aktivnosti organizirajo tudi mednarodni festival otroškega in mladinskega filma ENIMATION, ki je v lokalnem in mednarodnem prostoru vedno bolj uveljavljen in gradi svoja izobraževalno-filmska sodelovanja s šolami, izobraževalnimi platformami in festivali po vsem svetu. Leta 2021 se mu je pridružil tudi Feministični filmski festival, ki je po njihovem mnenju pokril še eno doslej spregledano področje ustvarjanja filmark in oblikuje mrežo sodelovanj s filmskimi fakultetami v Sloveniji in regiji, ponovno odkriva zamolčano plat filmske zgodovine in predstavlja najbolj aktualne avtorice.
Društvo skupaj s konzorcijem Film in Maribor, Lutkovnim gledališčem Maribor in kulturno četrtjo Minoriti od predlanskega leta soorganizira tudi projekcije art filmov, ki se v Lutkovnem gledališču Maribor enkrat tedensko odvijajo pozimi in pomladi, ko v mestu zeva največji filmski manko.
O art kinu
Veselijo se tudi art kina, ki naj bi dobil prostore v nastajajočem Centru Rotovž. Upajo pa, da bo vlaganjem v zidove sledilo tudi primerno vlaganje v strokovni kader in tehnično infrastrukturo, ki sta za razvoj filmske kulture nepogrešljiva. “A k temu bi radi dodali, da majhna dvorana z 80 ali 90 sedeži ne bo zadostila vsem filmskim potrebam v mestu. Kot rečeno, smo Kino Udarnik, Minorite, zdaj tudi Lutkovno gledališče Maribor pa tudi druge lokacije že večkrat razprodali in zapolnili do zadnjega kotička, ne le mi, ampak tudi druge filmske organizacije v mestu, zato se nadejamo, da je to le prvi korak h kinematografski renesansi v mestu, ki se je nekoč ponašalo ne le z eno, ampak več kultnimi dvoranami s po več sto sedeži.”
KULTURA
Ministrica za kulturo dr. Asta Vrečko obiskala Notranjski muzej Postojna
Približno leto dni po začetku obnovitvenih del Notranjskega muzeja Postojna si je ministrica za kulturo dr. Asta Vrečko ogledala potek del na eni ključnih kulturnih ustanov regije. Prenovo bodo v muzeju izkoristili tudi za novo postavitev vsebine muzeja.
Notranjski muzej Postojna, ena ključnih kulturnih ustanov regije, ki hrani dragoceno kulturno in naravno dediščino, ponovno nadgrajuje svoje prostore in vsebine. Septembra 2023 so se namreč začela obnovitvena dela v okviru projekta »Kul(turizem) kot generator razvoja destinacije«. Projekt, vreden 2.1 milijona evrov, je v domeni Občine Postojna in Zavoda Znanje Postojna in se izvaja ob finančni podpori Ministrstva za kulturo, iz sredstev Načrta za okrevanje in odpornost (NOO). Poleg obsežnih obnovitvenih del, katerih cilj je zagotoviti dolgoživost stavbe ter zaščititi dragocene eksponate, bodo prenovljene in na novo postavljene tudi vsebine muzeja.
Investicijo si je včeraj ob prisotnosti postojnskega župana Igorja Marentiča, direktorice Zavoda Znanje Postojna Tatjane Hvala in vodje Notranjskega muzeja Tine Poljšak, ogledala tudi ministrica za kulturo dr. Asta Vrečko. Ministrica je bila seznanjena s poslanstvom Notranjskega muzeja, trenutnimi projektnimi aktivnostmi ter deli, predvsem pa z učinki in doprinosi, ki jih bo imel projekt v lokalnem in tudi nacionalnem prostoru.
Trenutne projektne aktivnosti
Streha muzeja je kazala znake obrabe in poškodb, kar je zahtevalo takojšnje ukrepanje. Izvajalci del obnove ostrešja bodo postopoma odstranili obstoječe strešnike, podeskali streho, jo prekrili s folijo, namestili nove letve in jo nato na novo prekrili z ustreznimi materiali. S temi ukrepi bodo zagotovili, da bo streha trajno zaščitena pred vremenskimi vplivi. Dela so v polnem teku in naj bi bila zaključena do septembra 2024.
Poleg prenove strehe pa se vzporedno zaključujejo tudi gradbena dela v zunanjih oglednih depojih in kleti. Klet, ki jo je nujno potrebno dodatno statično sanirati, bo po končani obnovi zagotavljala varno in stabilno okolje za muzejsko delo. V prihodnje pa se bo klet preoblikovala v prostor z izjemnim razstavnim potencialom, kar bo obiskovalcem ponudilo še bogatejšo muzejsko izkušnjo.
Pomemben del projekta predstavlja tudi urejanje okolice muzeja, ki bo dodalo dvorišču muzejski čar z novim zunanjim razstavnim prostorom. Nova ureditev bo obiskovalcem omogočila, da si ogledajo razstave tudi na prostem. Zunanji razstavni prostor bo namenjen predstavljanju večjih eksponatov in instalacij, kar bo omogočilo še bolj pestro in privlačno predstavitev muzejskih zbirk.
Eden izmed ključnih delov projekta NOO je tudi vzpostavitev oglednih depojev, kjer bo osrednja tema razstav gibanje. Depoji bodo obiskovalcem omogočili vpogled v muzej kot živo institucijo, kjer se dediščina ne samo shranjuje, temveč tudi aktivno raziskuje in interpretira. Poleg notranjih razstavnih prostorov bo zunaj muzeja postavljen lapidarij, kjer bodo razstavljeni kamniti spomeniki in kostne breče.
V muzeju se hkrati intenzivno pripravljajo tudi novi koncepti za razstavne prostore v kleti, ki bodo del družinskega muzeja. Ta nova vsebina bo še posebej namenjena družinam, saj bodo razstave prilagojene otrokom in mladim, z interaktivnimi in izobraževalnimi vsebinami, ki bodo spodbujale raziskovanje in učenje.
Velik pomen v muzeju pripisujejo tudi promociji in širjenju svoje ponudbe. Pripravljajo se načrti za novo muzejsko trgovino z izdelki, ki bodo povezani z muzejskimi zbirkami, ter spletno trgovino, ki bo omogočila dostop do teh izdelkov širšemu občinstvu. Poleg tega bodo organizirani muzejski dogodki za različne ciljne skupine, kar bo omogočilo, da muzej postane še bolj vključujoč in še bolj dostopen obiskovalcem.
Notranjski muzej Postojna s temi prizadevanji postavlja trdne temelje za nadaljnji razvoj in utrjuje svoj položaj kot osrednja kulturna institucija v regiji. S celovito prenovo strehe, urejanjem okolice ter razvojem novih razstavnih vsebin in promocijskih strategij si prizadeva, da bo še naprej služil kot varuh kulturne in naravne dediščine, hkrati pa privabljal nove generacije obiskovalcev.
DOGODKI
Mesto knjige: Nova Gorica tudi letos prizorišče festivala
Nova Gorica se bo v prvem tednu septembra tradicionalno prelevila v Mesto knjige. Deveta edicija goriškega knjižnega festivala in sejma, ki se bo odvila med 2. in 7. septembrom, prinaša širok nabor gostujočih imen in vznemirljiv izbor pogovorov, branj ter glasbenih nastopov na Delpinovi ulici in v čudovitem ambientu tamkajšnje Knjigarne kavarne Maks.
Osrednje festivalsko dogajanje se posveča ideji poglabljanja v študije spomina, ki so na območju, kjer festival poteka, še posebej razvite. Na festivalu bodo organizatorji ponudili prostor za razmislek o žanru memoarjev, biografij in avtobiografij, hkrati pa tudi o prenosu, dediščini, spomenikih in tvorjenju uradnih zgodovin.
Varuhi spomina kulture in naroda
Kot je pojasnil vodja programa festivala Miha Kosovel, se tudi letos obeta bogata bera gostujočih avtorjev. Ob tem je izpostavil Dušana Šarotarja, ki se v svojih delih ukvarja s skritim spominom judovske skupnosti v Prekmurju, Marka Pogačarja, poeta in popotnika, ki opisuje svoje spomine do glasbe in potovanj, in Marka Vidojkovića, ki se na kritičen način dotika interpretacije zgodovine v sodobni Srbiji. Ob tem Kosovel izpostavlja tudi Mohamada Abdula Munema, ki se kot begunec dotika svojega dojemanja begunstva in spomina na rojstni kraj v Siriji.
Kosovel je spomnil še na pogovor o strahu pred spominjanjem, o čemer bodo v sredo, 4. septembra, ob 19. uri spregovorili Natka Badurina, Anja Medved in Borut Klabjan, ter na pomemben pogovor o socialističnih spomenikih, ki se z Beti Žirovc in Luko Skansijem obeta naslednji petek, 6. septembra, prav tako ob 19. uri.
V Kosovelovo rodno Sežano z vlakom
Del programa letošnjega festivala je sicer namenjen stoletnici prve konstruktivistične razstave na Slovenskem in 120. obletnici rojstva Srečka Kosovela. Slednjemu bodo namenili zadnji dan festivala, ko bodo med drugim organizirali z literarnim vlakom organizirali celodnevni izlet po poteh Srečka Kosovela s postankom v Sežani in zadnjo postajo v Vilenici.
Že tradicionalno bo festival Mesto knjige spremljal tudi sejem. Ta bo potekal od torka do petka na Delpinovi ulici, ki jo bodo zaradi tega zaprli. Na sejmu pričakujejo 22 založb. Dodatno ponudbo namerava obiskovalcem ponuditi tudi Knjigarna kavarna Maks.
KULTURA
Razstava Tadeja Pogačarja in muzeja P.A.R.A.S.I.T.E. v New Yorku
V newyorškem razstavišču Gallery MC danes vrata odpira razstava Izjave, ki dokumentira javni projekt Tadeja Pogačarja in P.A.R.A.S.I.T.E., muzeja sodobne umetnosti. Izjave so bile prvi Pogačarjev “delegiran performans”.
Razstava, s katero P.A.R.A.S.I.T.E zaznamuje 30 let svojega delovanja, bo predstavila tudi istoimensko, jubilejno publikacijo muzeja sodobne umetnosti. Izjave P.A.R.A.S.I.T.E., muzeja sodobne umetnosti, so bile izvorno postavljene v osrednjo kulturno os Madrida, da bi prevpraševale strategije moči, ki jih izvajajo lokalni umetniški in kulturni centri. Projekt je bil zasnovan v okviru [M]UMoCA, Projects in Public Space in je sestavljen iz natisnjenih gesel, ki so bila skovana med letoma 1995 in 2009.
Civilisti postanejo umetniki performansa
Javno akcijo so spremljala natančna navodila, kako naj dogodek poteka. Izveden je bil štirikrat konec junija in v začetku julija 2021. To je prvi primer Pogačarjevega delegiranega performansa, kjer so različni posamezniki, ki niso umetniki, postavljeni v vlogo izvajalcev, so pojasnili v muzeju sodobne umetnosti.
Kaj je novi parazitizem?
Tega je, kot so spomnili, Pogačar ustanovil leta 1990 in ga oktobra 1993 z izdajo javnega manifesta preimenoval v P.A.R.A.S.I.T.E., muzej sodobne umetnosti. Manifest je oblikoval intervencionistično akcijsko strategijo, ki jo je poimenoval novi parazitizem s sklicevanjem na različne avtorje, kot so Kazimir Tarman, Stephen Jay Gould in Michel Serres. P.A.R.A.S.I.T.E., muzej sodobne umetnosti, je bil tako eden prvih virtualnih muzejev na področju sodobne vizualne umetnosti, brez fizičnega prostora ali zaposlenih.
Ob 30-letnici delovanja muzeja P.A.R.A.S.I.T.E. je izšla istoimenska publikacija, ki jo je uredil Pogačar. Vključuje celovito vizualno dokumentacijo najpomembnejših akcij in posegov ter teoretični besedili Suzane Milevske in Igorja Zabela o presečišču med izobraževalnim, institucionalnim in umetniškim vidikom Pogačarjevega dela. Omenjeno publikacijo bodo predstavili tudi ob razstavi v New Yorku, ki jo bo pospremil še pogovor med Tadejem Pogačarjem in kustosinjo razstave Suzano Milevsko.
Tadej Pogačar (1960) je mednarodno priznan umetnik. Končal je študij etnologije, umetnostne zgodovine in slikarstva. Njegovo delo je izšlo iz praks kontrakulture in situacionizma, pozneje novega institucionalizma. Prve intervencije v muzeje kažejo specifično naravo umetnikovega eksperimentiranja s prostorom in postavitvijo. Je prejemnik več nagrad, štipendij in rezidenc. Njegovi projekti so bili predstavljeni na številnih razstavah v Evropi, Aziji, ZDA in Južni Ameriki. Ena od njegovih najvidnejših javnih projektov sta Kralji ulice in CODE:RED, ki je doživel tudi mednarodni uspeh.
-
RAZSTAVA2 meseca nazaj
Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja
-
TRAJNOST1 mesec nazaj
Kako v enem letu zmanjšati stroške in povečati dodano vrednost na zaposlenega?
-
RAZSTAVA2 meseca nazaj
Razstava “Kar ostane” v okviru cikla Mladi kurator, mladi umetnik
-
Dizajn1 mesec nazaj
Nagrada Red Dot za Geberit AquaClean Alba
-
Energetska učinkovitost1 mesec nazaj
Kako poskrbeti za energijsko učinkovitost doma še pred jesenjo?
-
DEDIŠČINA1 mesec nazaj
Neuspešen razpis MK postavlja vprašanje -kdaj bo končana obnova gradu Turjak?
-
UMETNOST1 mesec nazaj
Razstava družinske umetnosti: “STUPICA – od dedka do vnukinje«
-
EKOLOGIJA1 mesec nazaj
Nov predlog zakona ministrstva za naravne vire in prostor: pitna voda za vse