Connect with us

UMETNOST

Blaž Resman prejel nagrado Izidorja Cankarja

Objavljeno

dne

Slovensko umetnostnozgodovinsko društvo je danes v Moderni galeriji podelilo nagrade in priznanja Izidorja Cankarja. Osrednjo nagrado Izidorja Cankarja v letu 2023 je prejel dr. Blaž Resman za življenjsko delo pri raziskovanju starejše likovne umetnosti na Slovenskem. Podelili so še tri priznanja.

Priznanja so dobili Katra Meke, Matej Klemenčič in Enrico Lucchese ter Oddelek dokumentacija – arhiv Moderne galerije. Nagrade so podelili danes v Moderni galeriji.

Resman, znanstveni svetnik v pokoju, je izkazal “znanstveno odličnost z izjemnimi dosežki, ki bistveno nadgrajujejo dosedanje vedenje v stroki ter v marsičem pomenijo radikalen preobrat v raziskovalnem postopku in pojmovanju umetnostnega razvoja.” Njegovo raziskovalno področje je zelo široko, v glavnem pa se osredinja na umetnost novega veka, zlasti baročno. Posega v vse zvrsti umetnosti, najbolj sistematično pa se že več desetletij posveča proučevanju baročnega kiparstva, kjer je dosegel izjemne rezultate in postal absolutna in hkrati mednarodno uveljavljena avtoriteta, beremo v utemeljitvi.

Med drugim je dolgoletni sodelavec Umetnostnozgodovinskega inštituta Franceta Steleta ZRC-ja SAZU-ja v okviru inštituta skupaj s sodelavko Heleno Seražin metodološko zasnoval serijo Umetnostna topografija Slovenije ter bil soustanovitelj in dolgoletni urednik inštitutske znanstvene revije Acta Historiae artis Slovenica. Njegove znanstvene objave spadajo med temeljna dela slovenske umetnostne zgodovine. Od kapitalnih sta v utemeljitvi poudarjeni znanstveni monografiji Barok v kamnu (1995) in Kiparstvo poznega baroka na Gorenjskem (2006).

Nagrado Izidorja Cankarja v letu 2023 prejme
dr. Blaž Resman, znanstveni svetnik v pokoju, za življenjsko delo pri raziskovanju starejše likovne umetnosti na Slovenskem. Foto: ZRC SAZU

Katra Meke je priznanje Izidorja Cankarja prejela za študijo in razstavni projekt Fortunat Bergant (1721–1769). Kot piše v utemeljitvi, ji je spomladi 2021 z natančno raziskavo slikarjevega dela in virov, ki so bili na voljo, uspelo pripraviti odlično študijo, naslovljeno z Jakopičevim citatom “To je vendarle naš človek. Ima nekaj, kar nam je sorodno”, ki je Berganta na novo predstavila slovenski umetnostnozgodovinski javnosti. S študijo, skrbno napisanimi kataložnimi enotami in vsebinsko postavitvijo razstave, ki je bila na ogled v Narodni galeriji v letu 2021, je postavila vzorec za nadaljnje monografske predstavitve umetnikov.

Matej Klemenčič in Enrico Lucchese sta priznanje Izidorja Cankarja prejela za organizacijo in izvedbo mednarodnega simpozija Patrons, Intermediaries and Venetian Artists in Vienna and Imperial Domains (1650–1750) in uredništvo istoimenske znanstvene monografije. Poleg skrbnega uredniškega dela in prestižnega nabora predavateljev in avtorjev prispevkov je v utemeljitvi poudarjen metodološki pristop. Medtem ko se starejše publikacije v evropskem kontekstu pogosto posvečajo naročnikom in umetnikom ter njihovim medsebojnim odnosom, so v omenjenem zborniku posebej izpostavljeni posredniki med umetniki in naročniki, nabor tem pa presega ozke umetnostnozgodovinske raziskave in posega tudi na področja uprizoritvene umetnosti, ki je bila v baroku neločljivo povezana z likovnimi umetniki in njihovimi naročniki.

Moderna galerija Ljubljana.

Oddelek dokumentacija – arhiv Moderne galerije ter kustosinje Jana Intihar Ferjan, Bojana Rogina in Teja Merhar so priznanje prejeli za izjemni prispevek k oblikovanju, hranjenju in proučevanju arhiva podatkov na področju likovne/vizualne umetnosti 20. in 21. stoletja na Slovenskem. Omenjeni oddelek od ustanovitve leta 1971 oblikuje arhiv in hemeroteko slovenskih likovnih umetnikov in razstavišč. Od leta 1989 gradijo digitalno bazo podatkov (RazUme) o dogajanju na področju vizualne umetnosti 20. in 21. stoletja na Slovenskem. Oddelek je tudi član mednarodne platforme EAN_European art archive, mreže arhivov sodobne umetnosti.

Društvo tokrat prejelo šest predlogov
Po besedah predsednice strokovne komisije za nagrade Adele Železnik je društvo tokrat prejelo šest predlogov – štiri za nagrado in dva za priznanji Izidorja Cankarja, komisija pa je v skladu s pravilnikom dodala še dodatni predlog za priznanje.

UMETNOST

Razstava družinske umetnosti: “STUPICA – od dedka do vnukinje«

Objavljeno

dne

Avtor

Ilustratorka Hana Stupica je bila od ranega otroštva obdana z likovno umetnostjo. Opazovala je slike dedka Gabrijela, ter ilustracije babice Marlenke in matere Marije Lucije. Razstava v galeriji Velenje bo na ogled do 12. oktobra.

V Galeriji Velenje danes odpirajo razstavo z naslovom Stupica – od dedka do vnukinje, na kateri skušajo pokazati, kako so na Hano člani umetniške družine skozi generacije prenesli umetniško znanje in navdih. Postavitev poudarja medsebojno povezanost družine in kako je ta vplivala na razvoj Hane kot umetnice. Obiskovalci bodo lahko videli, kako so družinski vplivi oblikovali Hanin edinstveni slog in umetniški izraz, ki pa ga umetnica vseeno kljub družinski likovni tradiciji pelje tudi v svojo avtorsko smer nezgrešljive poetike.

Ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev
Hana Stupica se je rodila leta 1988 v Ljubljani. Njena babica Marlenka in mama Marija Lucija se uvrščata med najvidnejše slovenske ilustratorke, njen dedek Gabrijel je zapisan v kanon slovenskega modernizma, oče Jeff Pivač pa je grafični oblikovalec.

Razstavo lahko v Galeriji Velenje ujamete do 12. oktobra. Foto: Osebni arhiv

Že med študijem na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje je ustvarjala za reviji Ciciban in Cicido, že za prvi večji ilustratorski projekt, diplomsko delo, pa je leta 2014 prejela nagrado Hinka Smrekarja, najvišje domače stanovsko priznanje. Kot najmlajša dobitnica je prepričala s slikanico Rokavička.

Njene ilustracije so objavljene v knjigi Anje Štefan Svet je kakor ringaraja in antologiji Medvedi in medvedki. Ilustrirala je Schönwertove pravljice in slikanico Anje Štefan Zajčkova hišica, za katero je oblikovala tudi likovno zasnovo lutkovne predstave v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Tako Rokavička kot Zajčkova hišica sta bili nominirani za nagrado Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico, Rokavička pa tudi za Levstikovo nagrado.

Izjemna pozornost do detajlov, pravljični svet prepoznavne avtorske poetike
Ilustracijo Hane Stupica odlikuje pozornost do detajlov, s katerimi oživlja svoja živalska bitja, ki jih antropomorfizira tudi z edinstvenimi razkošnimi draperijami. Njene živali so vedno tako bitja pravljic, kot take pa nosilke metaforičnih sporočil zgodbe, kot prava bitja iz divjine, kakršna, če imamo srečo, zares lahko srečamo v naravi. Je ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev.

Nadaljuj z branjem

UMETNOST

V Galeriji Kresija fotografije rastlinstva umetnice Tilyen Mucik

Objavljeno

dne

Avtor

V Galeriji Kresija se je odprla razstava Tilyen Mucik z naslovom Rastlinsko. Umetnica se v reprezentaciji najrazličnejših rastlinskih vegetacij ključno naslanja na medij fotografije – natančneje, analogne fotografije.

Medij fotografije je za umetnico nekakšen vmesnik za ohranjanje zadostne distance do njenega subjekta – rastline, je ob razstavi zapisal umetnostni zgodovinar Miha Colner.

Na križišču umetnosti in botanike
V ciklusu Rastlinsko Tilyen Mucik stopi korak naprej od klasične fotografske podobe, saj za nosilce izbranih del uporabi rastlinske liste. Njen fotografski postopek je analogen, pri čemer se osredinja na eksperimentalne načine tiska podob in uporablja organska barvila. Njene podobe so nato izpostavljene različnim zunanjim dejavnikom, še zlasti svetlobi, ki odrejajo njihovo nadaljnje življenje, na katero umetnica nima več odločilnega vpliva. V svoji umetniški praksi, še zlasti pa v tem novem delu, tako dosledno združuje polja, kot so biologija, botanika in kemija, našteva umetnostni zgodovinar.

o njegovih besedah novejšo prakso umetnice v prvi vrsti zaznamuje nepopolnost eksperimentalnega fotografskega procesa kot tudi nepopolnost organskih oblik, ki so integralni del rastlinskega sveta in predstavljajo nasprotje človeški težnji in zmožnosti ustvariti skoraj popolno simetrijo in geometrijo.

V svojih delih Mucik naslavlja različne načine reprezentacije rastlinja skozi medij fotografije v razširjenem polju. Foto: Galerija Kresija

Razstava Rastlinsko je zasnovana kot nekakšen fotografski herbarij v prostoru, v katerem prevladujejo umetelne simetrije. Njena dela tako neizogibno napeljujejo na ambivalentno razmerje med človeško kulturo in samoniklo naravo kakor tudi na paradoks njune prepletenosti; v svojih delih namreč večinoma upodablja sobne in vrtne rastline, ki so pogosto plod biološke genetike. Razstava torej v simetričnem in skrbno oblikovanem redu spominja tako na vrt kot na herbarij, pri tem pa namiguje na večplasten odnos med človekom in njegovim okoljem. Na eni strani človek želi ukrotiti naravne procese in si jih podrediti v svojo korist, na drugi strani pa je vedno znova očaran nad divjostjo, okrutnostjo, trdoživostjo in samovoljo narave, je še med drugim zapisal Colner.

Tilyen Mucik (1995) je vizualna umetnica, ki v svoji ustvarjalni praksi dejavno raziskuje botanično fotografijo, alternative fotografske postopke ter rastlinska barvila. V svojih delih naslavlja različne načine reprezentacije rastlinja skozi medij fotografije v razširjenem polju. Diplomirala je na Fakulteti za aplikativne vede VIST v Ljubljani (2018) in magistrirala iz fotografije v programu Oblikovanje vizualnih komunikacij na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani (2022). Razstavlja od leta 2011. Živi in ustvarja v Ljubljani.

Nadaljuj z branjem

RAZSTAVA

Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja

Objavljeno

dne

Avtor

Vizualni svet Alje Horvat črpa predvsem iz vzorcev, ki jih najde v naravi – to so stilizirane oblike zelenja in cvetlic, ki dajejo občutek, da sta med njimi lahni vetrič in mehka, presevajoča svetloba. Razstava v UGM Šopu bo na ogled od danes do 13. oktobra.

Ilustratorka in grafična oblikovalka je s svojimi idiličnimi pogledi v z vzorci interierje sobe opozorila že pred časom. Leta 2020 se je uvrstila na Forbesov seznam 30 najvplivnejših umetnikov in kulturnikov, ki so stari manj kot 30 let. Aljo Horvat, ki svoje podobe prenaša tudi na različne oblikovalske izdelke, navdihujejo 60. in 70. leta 20. stoletja, vzorci tistega časa, narava in muzeji.

Alja Horvat, Jagodno polje, 2024, digitalna risba, 297 x 420 mm. Foto: Z dovoljenjem umetnice

“V njenih zunanjih ali notranjih prostorih pogosto stojijo, sedijo ali so zleknjene ženske. Ustvarja podobe različnih žensk, svetlolasih in temnolasih, temnopoltih in svetlopoltih, ter z njimi nevsiljivo spregovori o drugačnosti. Ženska je v sliki sama, v družbi drugih žensk, v paru z moškim, pogosto je z njo žival. V roki lahko poleg lončnice drži tudi knjigo ali mobilni telefon. V idiličnem okolju narave, vrtov ali v razkošnih sobanah s tapetami ali pregrinjali s cvetličnimi vzorci se zdi zazrta v svoj notranji svet in vprašamo se, ali je ta svet odsev zunanjega sveta ali pa je morda povsem drugačen,” je v obrazstavnem besedilu zapisala kustosinja razstave Brigita Strnad.

Alja Horvat se je rodila leta 1996 v Mariboru. Večinoma ustvarja z grafično tablico Wacom Intous, obožuje pa tudi tradicionalno slikanje z oljem. Leta 2020 je sodelovala v Forbsovem izboru 30 pod 30 Umetnost & kultura, leta 2019 pa je prejela tudi nagrado Elle Style Fashion za mlade talente. Sodeluje s podjetji, kot so Barcaffe, Vichy, Renault, Urban Outfitters, Anthropologie, Disney idr.

Nadaljuj z branjem
Arhitektura3 dnevi nazaj

Mesec prostora 2024 – načrtujmo prihodnost

Mesec prostora 2024 letos oktobra poteka že enajsto leto zapored. To je mesec, v katerem na svetovni ravni obeležujemo več...

OKOLJE5 dni nazaj

Vodna konvencija 2024: Globalni okvir za čezmejno sodelovanje

Med 23. in 25. oktobrom bo v Ljubljani na Gospodarskem razstavišču potekalo deseto zasedanje pogodbenic Vodne konvencije, med katerim bo Slovenija od Estonije...

RAZSTAVA6 dni nazaj

Judith Lava: Svetloba kot motiv

V opusu priznane avstrijske umetnice Judith Lava je močno prisoten kontrast med svetlim in temnim. Ta dvojnost v prenesenem pomenu...

ZANIMIVOSTI7 dni nazaj

Na Kitajskem se predstavlja večstoletna tradicija čebelarstva na Slovenskem

Slovenski etnografski muzej (SEM) na Kitajskem predstavlja večstoletno tradicijo čebelarstva na Slovenskem in ob tem nastajajočo ljudsko umetnost, ki ni...

Arhitektura1 teden nazaj

Poslovil se je arhitekt Janez Kobe, prejemnik najvišjega priznanja za arhitekturo v nekdanji Jugoslaviji

Po težki bolezni je v 78. letu umrl arhitekt Janez Kobe. Njegov arhitekturni opus obsega širok spekter arhitekture od urbanističnih...

RAZSTAVA1 teden nazaj

Karpo Godina: Ko je šla svoboda čez rob

V Galeriji Fotografija je na ogled razstava (na ogled bo do 19.oktobra), ki predstavlja nekoliko drugačno stran ustvarjanja cineasta Karpa...

Arhitektura2 tedna nazaj

Dantejeva soba v obnovljeni občinski palači v Izoli

V Podestatovi palači, nekdanjem sedežu Občine Izola, ki ga zdaj obnavljajo, nameravajo urediti turistično informacijsko točko pa tudi Dantejevo sobo...

Arhitektura3 tedni nazaj

Zbornica za arhitekturo in prostor izbrala dobitnike letošnjih priznanj

Zbornica za arhitekturo in prostor Slovenije (ZAPS) je razkrila, kdo so letošnji nagrajenci stanovskih priznanj za največje dosežke na področju...

Dizajn4 tedni nazaj

Nagrada Red Dot za Geberit AquaClean Alba

Nova straniščna školjka Geberit AquaClean Alba je žirijo nagrade Red Dot Award 2024 navdušila s svojim inovativnim, elegantnim in prijetno...

TRAJNOST1 mesec nazaj

Kako v enem letu zmanjšati stroške in povečati dodano vrednost na zaposlenega?

Podjetje Skaza vabi podjetja k sodelovanju za soustvarjanje trajnostne prihodnosti. Dogodek bo potekal v torek, 17. septembra 2024 ob 10....

POPULARNO