Connect with us

UMETNOST

Avstrijska nagrada Otta Mauerja letos v roke Maruši Sagadin

Objavljeno

dne

Slovenska umetnica, ki živi Dunaju, je letošnja dobitnica nagrade Otta Mauerja. Žirijo je prepričala s svojo umetniško prakso na stičišču arhitekture, kiparstva in slikarstva ter “s prepoznavno edinstvenostjo, z barvami in oblikami”.

Nagrado, vredno 11 tisoč evrov, bodo Maruši Sagadin izročili 22. novembra, so sporočili iz sklada Otta Mauerja.
“Barve so močne, modre, rumene, rožnate, oranžno-rjave, bele. Oblike spominjajo na dela pop arta iz 70. in 80. let minulega stoletja, na Claesa Oldenburga ali pa na izrezanke iz lesa z jasnimi referencami na obrise teles ali črk,” je v utemeljitev nagrade med drugim zapisala žirija.

Umetnost, v kateri je prostor za humor
Za dela 42. dobitnice nagrade Otta Mauerja je značilen lasten humor, ki se ne nazadnje odraža v odnosu med skulpturami in njihovimi naslovi, kot sta Hitre noge (2019) ali Srce v hlačah (2018). “Dela ne nagovarjajo od zgoraj kot ‘visoka umetnost’, temveč so na ravni tistih, ki se z njimi srečajo.”

Nagrado od leta 1981 podeljuje Sklad Otta Mauerja Dunajske nadškofije. Člani letošnje žirije so bili umetnica Dorit Margreiter, generalna direktorica Muzeja Belvedere Stella Rollig, direktorica Muzeja dunajske katedrale Johanna Schwanberg, umetnica Maja Vukoje in jezuit Gustav Schörghofer.

Leta 1978 v Ljubljani rojena in na Dunaju živeča umetnica Maruša Sagadin je najprej končala študij arhitekture v Gradcu in pozneje še študij kiparstva na dunajski Akademiji za likovno umetnost.

V Cukrarni se je umetnica letos predstavila s “site specific” delom, pri katerem je izhajala iz tega, da je vstop v pritličje galerije brezplačen in ga je zato mogoče povezati z okolico. Foto: MGML/Andrej Peunik

UMETNOST

Umetnici Gali Alica nagrada 10. trienala sodobne umetnosti U3

Objavljeno

dne

Avtor

Gala Alica je prejela nagrado za premislek o odnosu do javnega prostora.

S tem opozarja na kompleksno rabo javnega prostora, ki zaradi raznih prepovedi ni več dostopen.

Kot je zapisala mednarodna žirija, umetnico nagrajujejo zaradi relevantnosti njenega sporočila in kakovosti njenega dela. Končna odločitev žirije je bila zaradi visoke kakovosti razstave in raznolikosti sodelujočih težka. Prav dejstvo, da je na razstavo vključenih veliko del že uveljavljenih umetnikov in umetnic, pa je vplivalo na odločitev žirantov, da ima prednost pri izboru uveljavljajoča se umetnica, so sporočili. Žirijo so sestavljali Anne BarlowBernard BlisteneLuigi FassiChristelle Havranek in Simone Sentall.

Projekt Rob I in Rob II je umeščen na travnik in balkonu ob spregledani Windischerjevi ulici, ki je bila še pred nekaj leti javno prehodna, danes pa je strogo nadzorovana zaradi potreb ameriškega in ruskega veleposlaništva.

Skulpturna intervencija, narejena iz recikliranih izolacijskih materialov iz ljubljanskih zbirnih centrov, je tretji del serije No Loitering (2020-), v kateri site-specific objekti razkrivajo manj vidne elemente javnega prostora ter preizprašujejo njihove funkcije. Skulpturi tokrat preizkušata meje mogočega in dokumentirata neuspeh prehoda v zavarovan prostor.
Če si Rob I prizadeva preiti mejo varnostne ograje na zelenici, Rob II vstopa v prostor Windischerjeve ulice z balkona Moderne galerije.

Tudi o pomanjkanju sodobne umetnosti v mestu
Formi obeh objektov se oblikujeta ob mejah zavarovanega prostora, s tem pa meje še dodatno poudarjata. Postavljena na prostem za Moderno galerijo, začasna intervencija dodatno opozarja na pomanjkanje prisotnosti sodobnejših umetniških del v bližnji okolici umetnostne institucije in širše v javnem prostoru prestolnice.

Instalacija Rob II poskuša v varovan prostor preiti z balkona. Foto: Urša Rahne
Gala Alica. Foto: Urša Rahne

Tanka meja med zasebnim in javnim prostorom
Gala Alica Ostan Ožbolt
 trenutno študira vizualne umetnosti na dunajski univerzi za uporabne umetnosti, diplomirala je iz kiparstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani. Študirala je tudi na Univerzi za umetnost in oblikovanje v Linzu.

V svojem delu se ukvarja predvsem s problematiko urbanega prostora in tanko mejo med zasebnim in javnim prostorom. Izhodišča njenih raziskav za skulpture in site-specific intervencije so gentrifikacija in privatizacija javnih prostorov, njihove zgodovinske pripovedi in s tem vprašanje njihove vključenosti/izključenosti.

Nagrada za enega od sodelujočih umetnikov ali umetnic je novost, ki jo je Moderna galerija vpeljala z letošnjim, desetim trienalom, nagrajenka pa z njo prejme 4000 evrov.

Rob I poskuša preiti mejo varnostne ograje, ki onemogoča dostop do nekoč javno prehodne ulice. Foto: Urša Rahne

Jubilejni trienale sodobne umetnosti – U3, ki ga je kuriral Tevž Logar, je v Moderni galeriji na ogled od junija. Pod naslovom Proti toku časa predstavlja dela, ki so nastala v zadnjih petih letih in vzpostavljajo relacijo do slovenskega umetnostnega prostora.

Nadaljuj z branjem

UMETNOST

Na dražbi se je znašla banana na steni – provokacija Maurizia Cattelana

Objavljeno

dne

Avtor

Dražbena hiša Sotheby’s bo 20. novembra v New Yorku ponudila delo Maurizia Cattelana z naslovom Komik. Ocenjujejo, da bo prodana za 1 do 1,5 milijona dolarjev. Delo je razdelilo mnenja in postavilo pod vprašaj vrednost umetnosti.

Znamenita provokativna skulptura Maurizia Cattelana, banana, ki jo je na steno prilepil z lepilnim trakom na umetniškem sejmu Art Basel leta 2019, bo 20. novembra ponujena na dražbi pri Sotheby’s v New Yorku. Galerija Perrotin je Komika prvič ocenila na 120.000 dolarjev, ko je bil leta 2019 prodan na sejmu Art Basel v Miamiju, v Sotheby’s pa računajo, da bodo za delo iztržili do 1,5 milijona dolarjev.

Prodajali bodo certifikat in navodila za razstavljanje
Na dražbi ne bodo prodajali materialnega dela, ampak certifikat o avtentičnosti in s tem pravico do ideje, kar pomeni, da je fizično banano mogoče zamenjati. Kot delo konceptualne umetnosti Komik sestoji iz certifikata o avtentičnosti ter podrobnih navodil za pravilno razstavljanje. Delo je Cattelan zasnoval v nakladi treh izvodov in dveh poskusnih odtisov. En primerek hranijo v Muzeju Solomona R. Guggenheima v New Yorku.

Maurizio Cattelan (na fotografiji) na letošnjem beneškem bienalu zastopa Vatikan. Cattelan je v galerijski prostor postavil zid, oblit s 24-karatnim zlatom, ki meri 20 metrov v dolžino in dobrih pet metrov v višino, v njegovo površino pa so izstrelili več kot 20 tisoč nabojev.

Cattelan je v pogovoru za The Art Newspaper o delu povedal: “Zame Komik ni bil šala, ampak iskren komentar in razmislek o tem, kaj cenimo. Na umetniških sejmih sta v ospredju hitrost in posel. Zato sem na to gledal takole: če bi moral biti na sejmu, bi lahko prodal banano, kot drugi prodajajo svoje slike. Tako bi lahko igral znotraj sistema, vendar po svojih pravilih.

Prodaja dela na dražbi kot dokončna uresničitev konceptualne ideje
Komika je mogoče umestiti med dela, kot je Fontana Marcela Duchampa, porcelanast pisoar, postavljen na podstavek in podpisan s psevdonimom leta 1917, s katerim je umetnik poskušal na novo opredeliti, kaj vse je lahko umetnost. Vodja Sothebyjevega oddelka za sodobno umetnost v Ameriki David Galperin je za izjavi zapisal: “Če se Komik v svojem bistvu sprašuje o samem pojmu vrednosti umetnosti, potem bo prodaja dela na dražbi novembra letos dokončna uresničitev njegove bistvene konceptualne ideje – javnost bo končno imela besedo pri odločanju o njegovi pravi vrednosti.

Cattelan verjame, da je “čas, da začnejo umetniki znova komentirati stanje družbe. Če resnično hočejo umetnosti vrniti osrednjo vlogo v kulturi in družbi, je zdaj idealna priložnost”

Najvplivnejša in najradikalnejša umetniška dela v zadnjem stoletju so imela moč, da so temeljito spremenila dojemanje same narave umetnosti. V tem duhu je Komik izzivalno delo čistega genija. V njem se prepletata globoka kritična misel in subverzivna duhovitost, gre za odločilno delo umetnika in generacije. Cattelan je z eno samo briljantno gesto zamajal temelje umetniškega sveta in umetnost postavil v središče popularne kulture,” je še zapisal Galperin.

Delo v petih letih zaslovelo v časopisih in na razstavah
Delo je bilo leta 2019 objavljeno na naslovnici časopisa The New York Post, pred koncem sejma Art Basel pa so ga morali zaradi velike množice obiskovalcev umakniti z razstave. Banana je bila od tedaj že dvakrat pojedena – enkrat v sklopu performansa z naslovom Lačni umetnik, drugič jo je pojedel lačen študent, ki je olupek prilepil nazaj na steno.

Komik bo pred dražbo predstavljen 28. oktobra v New Yorku, nato pa bo na ogled še v Londonu, Parizu, Milanu, Hongkongu, Dubaju, Tajpeju, Tokiu in Los Angelesu. V New Yorku bo ponovno od 8. novembra pa do dražbe.

Nadaljuj z branjem

UMETNOST

Razstava družinske umetnosti: “STUPICA – od dedka do vnukinje«

Objavljeno

dne

Avtor

Ilustratorka Hana Stupica je bila od ranega otroštva obdana z likovno umetnostjo. Opazovala je slike dedka Gabrijela, ter ilustracije babice Marlenke in matere Marije Lucije. Razstava v galeriji Velenje bo na ogled do 12. oktobra.

V Galeriji Velenje danes odpirajo razstavo z naslovom Stupica – od dedka do vnukinje, na kateri skušajo pokazati, kako so na Hano člani umetniške družine skozi generacije prenesli umetniško znanje in navdih. Postavitev poudarja medsebojno povezanost družine in kako je ta vplivala na razvoj Hane kot umetnice. Obiskovalci bodo lahko videli, kako so družinski vplivi oblikovali Hanin edinstveni slog in umetniški izraz, ki pa ga umetnica vseeno kljub družinski likovni tradiciji pelje tudi v svojo avtorsko smer nezgrešljive poetike.

Ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev
Hana Stupica se je rodila leta 1988 v Ljubljani. Njena babica Marlenka in mama Marija Lucija se uvrščata med najvidnejše slovenske ilustratorke, njen dedek Gabrijel je zapisan v kanon slovenskega modernizma, oče Jeff Pivač pa je grafični oblikovalec.

Razstavo lahko v Galeriji Velenje ujamete do 12. oktobra. Foto: Osebni arhiv

Že med študijem na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje je ustvarjala za reviji Ciciban in Cicido, že za prvi večji ilustratorski projekt, diplomsko delo, pa je leta 2014 prejela nagrado Hinka Smrekarja, najvišje domače stanovsko priznanje. Kot najmlajša dobitnica je prepričala s slikanico Rokavička.

Njene ilustracije so objavljene v knjigi Anje Štefan Svet je kakor ringaraja in antologiji Medvedi in medvedki. Ilustrirala je Schönwertove pravljice in slikanico Anje Štefan Zajčkova hišica, za katero je oblikovala tudi likovno zasnovo lutkovne predstave v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Tako Rokavička kot Zajčkova hišica sta bili nominirani za nagrado Kristine Brenkove za izvirno slovensko slikanico, Rokavička pa tudi za Levstikovo nagrado.

Izjemna pozornost do detajlov, pravljični svet prepoznavne avtorske poetike
Ilustracijo Hane Stupica odlikuje pozornost do detajlov, s katerimi oživlja svoja živalska bitja, ki jih antropomorfizira tudi z edinstvenimi razkošnimi draperijami. Njene živali so vedno tako bitja pravljic, kot take pa nosilke metaforičnih sporočil zgodbe, kot prava bitja iz divjine, kakršna, če imamo srečo, zares lahko srečamo v naravi. Je ena najvidnejših predstavnic mlade generacije slovenskih ilustratorjev.

Nadaljuj z branjem
BIVANJE2 tedna nazaj

Ko industrijski šik postane dom

Priznana arhitektka Sarah Jacoby je preobrazila industrijski videz stanovanja v prijetno gnezdo za petčlansko družino. Vsak otrok sanja o svojem...

ZELENA ENERGIJA3 tedni nazaj

Največja sončna elektrarna v Sloveniji Zlatoličje-Formin bo poskrbela za več kot 7000 gospodinjstev

Dravske elektrarne Maribor načrtujejo enega največjih projektov na področju sončne energije v Sloveniji. Z gradnjo sončne elektrarne Zlatoličje – Formin...

ZELENA ENERGIJA3 tedni nazaj

Je vodik priložnost za Slovenijo na poti k zeleni prihodnosti?

Slovenija je z novim korakom v smeri razvoja vodikovih tehnologij še trdneje postavila temelje za trajnostno energetsko prihodnost. Podpis memoranduma...

Uncategorized3 tedni nazaj

MGLC se v tem letu pripravlja kar na dva jubileja

Mednarodni grafični likovni center se v tem letu pripravlja na: 70-letnico grafičnega bienala in 20. obletnico delovanja umetniškega tandema Small...

DEDIŠČINA3 tedni nazaj

Za energetsko sanacijo kulturnih stavb bo ministrstvo namenilo 17 milijonov evrov

inistrstvo za kulturo bo namenilo skoraj 17 milijonov evrov za energetsko sanacijo SNG-ja Maribor, Narodnega muzeja Slovenije in zavoda za...

DEDIŠČINA4 tedni nazaj

Muzej sodobne zgodovine bo v letu 2025 razstavo posvetil prelomnim trenutkom slovenske medicine

V Muzeju novejše in sodobne zgodovine Slovenije bodo v letu 2025 osrednjo občasno razstavo posvetili prelomnim trenutkom slovenske medicine in...

Uncategorized4 tedni nazaj

Novomeški Narodni dom kot najstarejši v državi, bo vendarle dočakal prenovo

Z današnjim podpisom pogodbe o težko pričakovani prenovi novomeškega narodnega doma je bil storjen ključen korak k temu, da bo...

Energetska učinkovitost1 mesec nazaj

Proti vetrnim elektrarnam v Ilirski Bistrici že 1000 podpisov

Civilna iniciativa Snežnik, v katero so se zaradi nasprotovanja postavitvi sedmih vetrnic na planoti vzhodno od Ilirske Bistrice povezali krajani,...

TRAJNOST1 mesec nazaj

Lumar še tretjič zapored prejel certifikat Green Star – Marko Lukić je postal Trajnostni lider 2024

Družinsko podjetje Lumar, slovenski pionir trajnostne gradnje, je že tretje leto zapored prejelo prestižni certifikat Green Star za celovito trajnostno...

GRADNJA1 mesec nazaj

Podhod Ajdovščina: minipleksa s petimi kinodvoranami in 500 sedeži še ne bo kmalu

Gradnja ljubljanskega minipleksa v podhodu Ajdovščina se odmika. Po besedah župana Jankovića se je zapletlo v dogovorih s projektanti, zaradi...

POPULARNO