Connect with us

OBLIKOVANJE

Ogromen pleteni mamut izpod rok Mance Ahlin krasi prenovljeno teksaško letališče

Objavljeno

dne

Prenovljen potniški terminal regionalnega letališča v teksaškem mestu Waco razkazuje tudi slovensko umetnino. Klekljan mamut z mladičem, ki ga je ustvarila arhitektka Manca Ahlin, je bil na natečaju izbran izmed več kot 100 prijavljenih projektov.

Ob delu Mance Ahlin so bili za dekoracijo terminala izbrani še projekti Mika Taborja, Eirini Linardaki in Bryana Stantona.

Delo Mance Ahlin, veliko skoraj pet metrov, je narejeno iz vrvi v slogu čipke, nanaša pa se na bližnji Nacionalni spomenik in muzej mamutom v Wacu. Leta 1978 sta pri reki Bosque dva najstnika odkrila kost, ki jo je nato analiziral muzej univerze Baylor ter ugotovil, da sta našla kost kolumbijskega mamuta, ki se je na tem območju nahajal pred več 10.000 leti. Pozneje so arheologi tam odkrili množično najdišče mamutov, zaradi česar ga je leta 2015 takratni predsednik Barack Obama označil za nacionalni spomenik.

Pregrada, izdelana iz konopljine vrvi po tradicionalni slovenski tehniki gnetenja, pričara duh Sredozemlja, vinogradov in oljčnih nasadov ter vonj po morju v restavraciji Stix. Foto: Slovenia.si

Od Žirov do New Yorka
Manca Ahlin je arhitektka, “ki vsake toliko časa izdela kakšno umetnino,” kot rada doda, njenih izdelkov pa je v Združenih državah Amerike mogoče videti več. S svojimi deli je opremila zelo različne prostore – od kavarne Starbucks v New Yorku do sedeža podjetja ETSY, slovenske cerkve sv. Cirila v East Villageu in več newyorških restavracij.

Tri nadstropja visoka igralnica v Pittsburghu
Pred Wacom je izvedla še veliko večji projekt v Pittsburghu v Pensilvaniji, kjer je sodelovala pri obnovi poslopja knjižnice Carnegie, zgrajenega leta 1890, ki ga je leta 2018 prevzel Otroški muzej Pittsburgha. V muzeju je tako nastal MuseumLab, v okviru katerega so se zaradi zgodovine stavbe odločili ohraniti 130 let staro in tri nadstropja visoko litoželezno konstrukcijo, ki jo je s svojo umetniško intervencijo spremenila v neke vrste igrala, po katerih lahko otroci plezajo in raziskujejo, se lovijo ter gugajo, obenem pa odkrivajo nove svetove tako domišljije kot prostora okoli njih.

Za projekt je Manca Ahlin skupaj z načrtovanjem potrebovala tri leta, ustvarjala pa ga je med pandemijo covida-19 leta 2020. Naslednje leto dni je dodala še dve podobni inštalaciji, Knot Ramp in Hi Bridge, ki se nahajata v nekdanjem garažnem predelu stavbe, namenjeni pa sta predvsem manjšim otrokom – v prvotnem poslopju otroškega muzeja.

Ideja za ogromne čipke iz vrvi se mi je porodila v New Yorku med veliko eksistencialno krizo pred leti, ko sem začela klekljati za terapijo. Dobivala sem ideje, kaj vse bi se še dalo ustvariti iz tega medija, in počasi so oblike postajale bolj prostorske ter materiali vse debelejši, industrijski. Nekje pri velikosti slabih dveh metrov so moje delo opazili tudi arhitekti s pravim naročnikom. Ostalo je zgodovina, kot pravijo Američani,” je povedala.

Njena dela je mogoče videti tudi v Sloveniji, kjer je ob 60-letnici lokalne kulturne skupnosti v Žireh ustvarila instalacijo, ki krasi vhod v mestno gledališče, za tehnološki center ELES Beričevo pa je ustvarila instalacijo v obliki načrta elektromotorja Nikole Tesle. Pred dvema letoma je v samostanski cerkvi Galerije Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki s slikarjem Aleksijem Kobalom ustvarila projekt Navzkrižja dilem, pri katerem je med drugim spletla petmetrski Möbiusov trak, ki je visel v lokalni cerkvi.

Manca Ahlin je za prenovljeni terminal teksaškega letališča Waco ustvarila podobo mamuta z mladičem v naravni velikosti, izdelanega iz vrvi v tehniki čipke. Foto: Manca Ahlin

Mojstrica prepleta tradicionalnega s sodobnim
Oblikovalka in arhitektka Manca Ahlin je diplomirala na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani, nato pa študij nadaljevala na programu za arhitekturo in urbano kulturo v Barceloni. Trenutno v New Yorku ustvarja pod imenom Mantzalin, za njeno delo pa je značilen preplet tradicionalne obrti s sodobnimi računalniškimi metodami oblikovanja. Njeno delo zajema od arhitekture do umetniških instalacij, izdelovanja nakita in drugih uporabnih predmetov.

DOGODKI

V Centru Rog pregledna razstava ob 20-letnici kolektiva Oloop

Objavljeno

dne

V Centru Rog so včeraj odprli pregledno razstavo ob 20-letnici delovanja kolektiva Oloop. Umetnice in oblikovalke Tjaša Bavcon, Katja Burger Kovič in Jasmina Ferček so proslavile dolgoletno skupno ustvarjalno pot. Skozi razstavo in dogodke se bodo poklonile moči in pomenu tekstilije ter ženski, njeni izumiteljici in ustvarjalki.

V kolektivu delujejo umetnice in oblikovalke Tjaša BavconKatja Burger Kovič in Jasmina Ferček, ki so ob tem spomnile, da sega izdelovanje tekstila v začetke civilizacije in je od nekdaj v domeni žensk, njihovega domačega okolja in skupnosti. Ženske že tisočletja skupaj tkejo, predejo in šivajo. Poleg skrbi za otroke in dom je bila v številnih kulturah izdelava tekstila njihova osrednja dejavnost.

Jasmina Ferček, Tjaša Bavcon in Katja Burger Kovič. Foto: Kristjan Jarni

Ročna dela kot zadovoljevanje psiholoških, duhovnih in družabnih potreb
Potem ko je po industrijski revoluciji ženska za nekaj časa vsaj deloma izgubila stik s tem početjem, se je v zadnjih desetletjih znova zgodil razcvet ročnih del. Gre za odziv na potrebo po povezanosti, kolektivni identiteti, zdravih življenjskih okoljih in pripadnosti, česar današnji družbi pogosto primanjkuje, meni kolektiv. Tako je posebej na Zahodu postala osrednja vloga ročnega izdelovanja tekstila zadovoljevanje psiholoških, duhovnih in družabnih potreb.

Na razstavi O2OOP bodo predstavljeni izdelki, kreativni procesi in projekti, ki jih je kolektiv Oloop ustvaril na participativnih in socialno angažiranih projektih ter projektih, ki so spodbujali opolnomočenje sodelujočih. Projekte zaznamujeta inkluzivnost in medgeneracijsko sodelovanje. Pogosto so bili namenjeni ranljivim skupinam žensk, med njimi brezposelnim, priseljenkam, osebam z mednarodno zaščito in starostnicam, in so poudarjali pomen, ki ga ima ustvarjanje s tekstilom za telesno, psihično in socialno dobrobit žensk.

Razstava popelje po dvajsetletni družbeno-oblikovalski praksi skupine Oloop. Na enem mestu je zbrana vrsta izdelkov in projektov. Tekstilna dela, ki jih je načel čas, pa tudi začasni izdelki, oblikovalski eksperimenti in minljivi procesi, bodo predstavljeni skozi kratke filme.

Razstavo, ki bo na ogled do 17. avgusta, bodo bogatile izkustvene delavnice, vodstva, predavanja in javni pogovori. Projekti in spremljevalni program so razdeljeni na vsebine, ki jih je kolektiv Oloop tako v slovenskem kot širše evropskem socialno-kulturnem prostoru dve desetletji odpiral skozi tekstilno materijo.

Projekt Povezave, galerija Bavča, Zagreb. Foto: Kristjan Jarni

Segment Oloop izkušnja aktualizira in oživlja pretekle projekte in sodelovanja z umetniki ter oblikovalske in umetniške izdelke, ki so ob tem nastali. Segment Oloop prenos znanja išče stik z mlajšo generacijo in ustvarja medgeneracijski dialog ter preizprašuje vrednote haptične izkušnje v digitalnem svetu, kako oblikovati nove pristope v oblikovalskem procesu, kakšne so sodobne možnosti izobraževanja in prenosa znanja.

Oloop dobrobit podpira individualno izkušnjo obiskovalca, ustvarja prostor za refleksijo in vabi v aktivno ter vodeno participacijo v projektu Utelešena čustva. V segmentu Oloop v teoriji pa bo z Zalo Orel potekal pogovor o pomenu tekstilnih skupnosti.

Projekt Razkrite roke. Foto: Kristjan Jarni

Kolektiv Oloop je dejaven na različnih področjih vizualnega ustvarjanja, od produktnega oblikovanja, oblikovanja prostorskih postavitev do tekstilne umetnosti. Obenem vodi usposabljanja, predavanja in delavnice ter povezuje oblikovanje z družbeno angažiranimi projekti. S svojimi izdelki in projekti sodelujejo na najpomembnejših predstavitvah slovenskega oblikovanja doma in v tujini.

Nadaljuj z branjem

OBLIKOVANJE

AJM prejel prestižno German Innovation Award 2024

Objavljeno

dne

Mednarodno priznanje za inovacijo

AJM okna-vrata-senčila, vodilni slovenski ponudnik stavbnega pohištva iz PVC, ALU in lesa, je ponovno nagrajen z mednarodno priznano German Innovation Award. Medtem ko so v začetku leta prejeli German Design Award 2024 za okno vgrajeno v stekleno steno, jih je mednarodna žirija German Design Council-a tokrat nagradila za inovativni pristop pri upravljanju vhodnih vrat preko aplikacije i.AccessPro by AJM. Ta napredna aplikacija omogoča upravljanje vhodnih vrat na daljavo in jo je podjetje AJM razvilo v sodelovanju s slovenskim podjetjem ADC Sistemi.

Inovacija, ki spreminjajo vsakdan

Žirija je aplikaciji i.AccessPro by AJM podelila priznanje v kategoriji »Pametno bivanje« in jo označila s »Special Mention«. Gre za oznako s katero prepoznava in izpostavlja njen inovativni potencial za spremembo načina bivanja v prihodnosti. Aplikacija ponuja obsežno paleto funkcionalnosti, vključno z inovativnim popolnoma brezstičnim odklepanjem vhodnih vrat, kar je idealno za situacije, ko se pred vhodnimi vrati znajdemo s tako ali drugače polnimi rokami. Poleg tega aplikacija omogoča delitev “virtualnih ključev” ter ustvarjanje scenarijev dostopa, ki natančno določajo, kdo in kdaj lahko vstopi v prostor. To ni dobrodošla rešitev samo za družinske domove, ampak je izjemno koristna tudi za podjetnike in lastnike turističnih nastanitev.

Več kot le odklepanje vhodnih vrat
i.AccessPro by AJM ni zgolj orodje za upravljanje vhodnih vrat. Aplikacija vključuje tudi upravljanje senčil in drugih elementov pametnega doma. Povezljivost z domačo Wi-Fi mrežo ali preko Bluetooth povezave omogoča intuitivno in enostavno upravljanje, medtem ko šifrirana povezava zagotavlja vrhunsko varnost. Aplikacija je na voljo v slovenskem jeziku, z enostavno vgradnjo in celovito podporo. Vse od svetovanja, prodaje, vgradnje in nadgradnje do servisa zagotavlja AJM.

Zavezanost inovativnosti
Ob prejemu nagrade je direktor podjetja AJM Trivo Krempl izpostavil: “Še enkrat več smo veseli, da je žirija med številno mednarodno konkurenco prepoznala naš izdelek kot inovativen. Ta nagrada potrjuje, da so naše rešitve napredne in tudi koristne za uporabnika. Inovativnost je pomemben del naše korporativne kulture, ki nas vedno znova vodi na nove poti razvoja naših izdelkov in storitev za boljše, bolj trajnostno bivanje.”

Prihodnost pametnega doma
Aplikacija i.AccessPro by AJM je že na voljo za kupce vhodnih vrat AJM in je že nadgrajena tudi z dodatnimi funkcionalnostmi, kot so upravljanje senčil in spremljanje vremenskih razmer. Podjetje v sodelovanju s partnerjem ADC Sistemi ne počiva na prejeti lovori, ampak razvija že dodatne rešitve smart home aplikacije i.AccessPro, kar bo še dodatno obogatilo izkušnjo uporabnikov.

Več informacij: www.ajm.si

Nadaljuj z branjem

DOGODKI

Velika nagrada Brumna identiteti novega Centra Rog

Objavljeno

dne

Avtor

Veliko nagrado 11. bienala slovenskega oblikovanja Brumen je prejela identiteta novega Centra Rog. Nagrado za življenjsko delo je dobil grafični oblikovalec Ranko Novak.

Grafična identiteta Centra Rog, ki jo podpisuje mladi kolektiv Ansambel, maksimalno izkorišča dogajanje znotraj stavbe in v ospredje postavlja oblikovanje kot dialog orodij, materialov in uporabnikov, beremo v utemeljitvi. Žirija je še zapisala, da neformalni piktogrami in posegi v označevalni sistem ter samozavestna oznaka pročelja kažejo, da je Ljubljana središče navdihnjenega in samozavestnega oblikovanja. Kot je dodala, so navdušeni, “da naročnik zaupa oblikovalski ekipi pri konceptualni zasnovi, ki vzpostavlja oblikovanje kot proces”.

Nagrado za življenjsko delo je Fundacija Brumen podelila drugič v zgodovini delovanja.
Dobitnik nagrade za življenjsko delo Ranko Novak je eden od soustanoviteljev fundacije. Kot piše v utemeljitvi nagrade, je s svojim grafičnim oblikovanjem zaznamoval okolje, v katerem smo živeli in živimo še vedno. Diplomant profesorja Edvarda Ravnikarja je leta 1980 ustanovil Studio Znak in leta 1994 začel samostojno ustvarjati pod imenom DesigNovak. V tem obdobju je nekaj časa deloval kot direktor Design centra Studia Marketing v Ljubljani. Bil je likovni urednik časopisa Delo, oblikoval je novi prelom časopisa in njegovih prilog. Pozneje je oblikoval časopis Dnevnik in nato še tednik Objektiv.

Foto: Center Rog

Dokaz, zakaj so tiskovine še vedno najboljše
V kategoriji publikacij je zmagal Katalog Universum Plečnik: Od delavnice do mita, ki je nastal v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO). Uredil ga je Tomaž Štoka s souredniki Milošem KoscemNatalijo Lapajne in Bogom Zupančičem. Kot meni žirija, “z odlično tehnično konstrukcijo in izdelavo knjige jasno kaže, čemu in zakaj so tiskovine še vedno najboljše”.

V kategoriji komunikacij je žirija nagradila serijo plakatov, ustvarjenih za Kino Šiška. V kategoriji identitete je za oblikovanje blagovne znamke slavil Juicy Marbles. Nagrado za oblikovanje razstav oziroma informacijsko oblikovanje pa je prejel ilustratorski kotiček v Centru za ilustracijo, ki sta ga zasnovali arhitektki in oblikovalki Sara Badovinac in Sara Škarica.

Foto: MAO

O nagradah za najkakovostnejšo produkcijo vidnih sporočil 11. bienala slovenskega oblikovanja Brumen je odločala žirija, v kateri so bili Gerry LeonidasThierry BrunfautLana CavarPerniclas Bedow in Cvetka Požar. Ocenjevali so 300 prijavljenih projektov.
Nagrade so podelili v torek ob odprtju pregledne razstave del v Centru Rog, kjer bo razstava na ogled do 5. maja.

Nadaljuj z branjem
Dizajn6 dni nazaj

Nagrada Red Dot za Geberit AquaClean Alba

Nova straniščna školjka Geberit AquaClean Alba je žirijo nagrade Red Dot Award 2024 navdušila s svojim inovativnim, elegantnim in prijetno...

TRAJNOST1 teden nazaj

Kako v enem letu zmanjšati stroške in povečati dodano vrednost na zaposlenega?

Podjetje Skaza vabi podjetja k sodelovanju za soustvarjanje trajnostne prihodnosti. Dogodek bo potekal v torek, 17. septembra 2024 ob 10....

Energetska učinkovitost2 tedna nazaj

Kako poskrbeti za energijsko učinkovitost doma še pred jesenjo?

Ljudje v svojem domu običajno radi obdržijo predmete, ki imajo sentimentalno vrednost, zato se na naših policah pogosto najdejo stari...

UMETNOST2 tedna nazaj

Razstava družinske umetnosti: “STUPICA – od dedka do vnukinje«

Ilustratorka Hana Stupica je bila od ranega otroštva obdana z likovno umetnostjo. Opazovala je slike dedka Gabrijela, ter ilustracije babice...

DEDIŠČINA2 tedna nazaj

Neuspešen razpis MK postavlja vprašanje -kdaj bo končana obnova gradu Turjak?

Ministrstvo za kulturo znova išče izvajalca za prenovo gradu Turjak. Ponovitev razpisa vzbuja skrb zaradi potencialnih nadaljnjih zamud, zaradi katerih...

UMETNOST2 tedna nazaj

V Galeriji Kresija fotografije rastlinstva umetnice Tilyen Mucik

V Galeriji Kresija se je odprla razstava Tilyen Mucik z naslovom Rastlinsko. Umetnica se v reprezentaciji najrazličnejših rastlinskih vegetacij ključno...

KULTURA2 tedna nazaj

Ministrica za kulturo dr. Asta Vrečko obiskala Notranjski muzej Postojna

Približno leto dni po začetku obnovitvenih del Notranjskega muzeja Postojna si je ministrica za kulturo dr. Asta Vrečko ogledala potek...

RAZSTAVA2 tedna nazaj

Aleja z zavezo o trajnosti gosti eno največjih razstav iz recikliranih plastičnih predmetov

V ljubljanskem nakupovalnem središču Aleja je od 2. do 17. septembra na ogled ekskluzivna razstava mozaičnih portretov glasbenih zvezd, zgodovinskih...

EKOLOGIJA2 tedna nazaj

Nov predlog zakona ministrstva za naravne vire in prostor: pitna voda za vse

Pitna voda za vse – to je cilj novega predloga zakona, ki si ga je zamislilo ministrstvo za naravne vire...

DOGODKI2 tedna nazaj

Mesto knjige: Nova Gorica tudi letos prizorišče festivala

Nova Gorica se bo v prvem tednu septembra tradicionalno prelevila v Mesto knjige. Deveta edicija goriškega knjižnega festivala in sejma, ki...

POPULARNO