ZANIMIVOSTI
Sesalnik, ki ga absolutno nič ne vrže s tira
Pričakujete obisk, tla pa so nasmetena in polna namerno odvrženih stvari? Naj vas ne skrbi. Pomoč je na poti. Dobesedno?
Popolnoma jasno je, kaj pričakujemo od robotskega sesalnika. Avtonomnost. Da ga zlahka pošljemo čistit kadarkoli, posebej kadar ni nikogar doma in smo prepričani, da se nikjer ne bo zagozdil in ničesar uničil. Realnost je večinoma drugačna. Večina robotskih sesalnikov ne vidi predmetov, zato se vanje zapletajo ali jih po nepotrebnem porivajo pred sabo. Seveda so izjeme. Te potrjujejo, da se prihodnost domačih pomočnikov izboljšuje, saj vse natančneje dojemajo okolico, potreba po pogostem vzdrževanju pa se zmanjšuje.
Avtonomnost robota je visoko na seznamu ciljev ameriškega podjetja iRobot. Robotski sesalniki Roomba so že lani dobili operacijski sistem iRobot OS, ki dovoli, da se učijo. Spoznavajo prostor in spreminjajoče razmere ter preko nadgradenj pridobivajo nove funkcije in sposobnosti. Med drugim veščino prepoznavanja in izogibanja predmetom, ki se lahko znajdejo na robotovi poti. Verjemite, da se tam lahko znajde marsikaj. Celo stvari, ki zlahka povzročijo veliko škode.
Predstavljajte si, da morate robotski sesalnik zagnati na daljavo preko aplikacije. Nič posebej zahtevnega. Robot bo začel sesati in če je opremljen s krpo, tudi brisati. Nato boste v nekem trenutku dobili obvestilo, da se je zapletel in potrebuje pomoč. Torej ni opravil, kar ste od njega zahtevali. Tla so še vedno umazana. Žal je to pogost primer celo pri nekaterih sesalnikih, ki sicer obljubljajo, da so sposobni prepoznati vse mogoče. Izkaže se, da to ni čisto res.
Sesalniki družine Roomba dejansko naredijo tisto, kar obljubljajo. Prepoznajo predmete, ki jih imajo »zapisane« v svoji pameti ter se izognejo tudi tistim, za katere ocenijo, da jim lahko povzročijo težavo. Nobenih presenečenj. Robotski sesalnik se ne bo zapletel v brezbrižno odvržen kabel in obstal, ravno tako ne bo ničesar prevrnil ali potiskal pred seboj. Vsemu, za kar bo ocenil, da mora pustiti pri miru, se bo izognil v širokem loku.
Sposobnost izmikanja bo znala ceniti posebna kategorija uporabnikov. Lastniki domačih ljubljenčkov. Zgodi se, da se kužek ponečedi in nato običajni robot kupček razmaže vse naokoli in po sebi. Očistiti prostor je nato verjetno lažje, kot očistiti robota. Da bi izpostavili sposobnost robotskih sesalnikov Roomba družine J, je iRobot podal smelo obljubo P.O.O.P. (Pet Owner Official Promise). Tako zelo verjamejo v delovanje prepoznave predmetov, da v roku enega leta od nakupa zagotavljajo menjavo robota, v primeru, da zataji in kupček vseeno povozi.
Sposobnost prepoznave predmetov ves čas nadgrajujejo, toda šele takrat, ko so prepričani, da je robot sposoben predmet prepoznati v različnih okoliščinah. Zelo težko je na primer videti bel ušesni čepek brezžičnih slušalk na beli preprogi ali črn kabel na preprogi s črtastim vzorcem. Ker imajo roboti omenjene družine kamero za vidno svetlobo, se seveda porajata vprašanji glede varnosti in predvsem zasebnosti. Zadnje, kar bi si želeli, je, da bi vohunili. Seveda se vam česa takšnega ni treba bati, saj prepoznava predmeta poteka na napravi. Robot fotografij ne pošilja v internet. Sposobnost prepoznave bi sicer v tem primeru morda lahko bila nekoliko višja, toda to bi pomenilo preveliko grožnjo za varnost in zasebnost. Ta pa je razumljivo na prvem mestu.
Dojemanje okolice je toliko bolj pomembno pri robotih Roomba Combo J, ki tla posesajo in hkrati pobrišejo. Tu ne gre samo za sposobnost videnja predmeta pred sabo, temveč tudi za zaznavo podlage, kjer brisanje ne pride v poštev. Preproge in tekstilne obloge niso prijateljice vlage. Še dobro, da Roomba J7 in J9 krpo za brisanje v takšnem primeru dvigneta daleč stran na hrbet robota!
Računalniški vid še ni absoluten in absurdno bi bilo, da bi od robota pričakovali popolno prepoznavanje predmetov. Vendar to, kar že zna, še zdaleč ni slabo. A bistvo je drugje. Naprej obrnjena kamera je pogoj prepoznave, medtem ko bodo programski algoritmi iz leta v leto boljši. To je namreč bistvo strojnega učenja oziroma umetne inteligence, s katero se ponašajo roboti s sistemom iRobot OS in je nedvomno njegova največja odlika.
UMETNOST
Kipi medvedov prijateljstva v Ljubljani
Ideja o medvedih miru in strpnosti se je leta 2001 porodila zakoncema Evi in Klausu Herlitzu, ki sta v Berlinu zagnala pobudo, da se s kipi dvometrskih medvedov širi prijateljstvo med državami. Medvedi te dni zasedajo tudi Ljubljano.
Na Trgu republike so odprli razstavo 145 različno pobarvanih medvedov, ki z dvignjenimi šapami predstavljajo in povezujejo države, iz katerih prihajajo. Razstava z naslovom United Buddy Bears, Umetnost strpnosti je prvič na ogled v Ljubljani, prestolnica pa je tudi prvo mesto, kjer se po pandemiji covida-19 medvedi predstavljajo zunaj Nemčije.
S tem se je medvedom pridružil slovenski “prijatelj”, ki ga je poslikal študent Akademije za vizualne umetnosti AVA v Ljubljani Luka Rep. Izbral je barve slovenske zastave, na medvedu pa prepletel množico različnih obrazov, ki v prepletu obrazov različnih spolov, narodnosti, starosti in kultur opozarjajo na nujno prisotnost strpnosti, sočutja in solidarnosti pri doseganju medsebojnega razumevanja, spoštovanja in miroljubnega sobivanja. Med obrazi izstopajo nekatere prepoznavne osebe slovenske kulturne zgodovine, kot so Ivan Cankar, Alma Karlin, Zofka Kveder, Ivana Kobilca, Lili Novy, Jože Plečnik, France Prešeren in Primož Trubar, medtem ko je vzorec idrijske čipke simbol tradicije.
Foto: BoBo
“Medvedi izražajo to, česar politika in voditelji niso sposobni, torej idejo sobivanja in miru,” je povedal podžupan Mestne občine Ljubljana Rok Žnidaršič.
Zgodba Classic Buddy Bears se je začela junija 2001 v Berlinu, ko sta Eva in Klaus Herlitz zagnala pobudo, ki je pripomogla k razvoju ulične umetnosti v Berlinu. Projekt se je razširil že naslednje leto, ko so umetniki z vsega sveta v nemški prestolnici ustvarili krog podpornikov United Buddy Bears, da bi ljudi spodbudili k razmišljanju o mednarodnem razumevanju in mirnem sobivanju. Veleposlaniki držav so takrat k sodelovanju povabili umetnike, da poslikajo dvometrsko skulpturo medveda, ki predstavlja njihovo državo. Poslikave medvedov tako ponazarjajo značilnosti, kulturo, zgodovino, ljudi, pokrajino, gospodarstvo, glasbo ali običaje države, ki jo predstavljajo. Leta 2004 se je pisana skupina potujočih medvedov odpravila na turnejo okoli sveta, ki jo je nato prekinila epidemija covida-19.
V obliki Tretjega paradiža Michelangela Pistoletta
Medvedi so na Trgu republike razporejeni v obliki Pistolettovega simbola Tretjega paradiža, ki odraža svoboden umetniški pogled na problematiko sobivanja. “Ideja, da vključimo italijanskega umetnika Michelangela Pistoletta v ta projekt, izhaja iz njegove razstave v Cukrarni in tudi sicer tesnih odnosov z njim in njegovim poslanstvom. Pistoletto je ob vpisu v Zlato knjigo Ljubljane narisal tudi simbol Tretjega paradiža, ki na subtilni ravni ponazarja vrednote, ki jih želi mesto Ljubljana sporočiti s to razstavo,” so sporočili z občine.
Razstava v Ljubljani je nastala v sodelovanju Mestne občine Ljubljana, nemškega veleposlaništva v Ljubljani in Buddy Bear Berlin ob podpori številnih partnerjev in podpornikov projekta. Na odprtju razstave je zbrane nagovorila predsednica DZ-ja Urška Klakočar Zupančič.
Arhitektura
Svetloba je drum’n’bass arhitekture, svetloba je drama
Pogovori Daylight Talks na Svetovnem kongresu arhitektov UIA 2023 ponujajo edinstven pogled na sodobno oblikovanje.
Daylight and Architecture je v sodelovanju s Kraljevo dansko akademijo na Svetovnem kongresu arhitektov UIA 2023 v Köbenhavnu v pogovoru Daylight Talks s ponosom gostil priznanega arhitekta Omarja Gandhija. V navdušujočem raziskovanju simbiotičnega odnosa med svetlobo in arhitekturo je priznani arhitekt naravnost navdušil poslušalce.
Omar Gandhi je nagrajeni arhitekt, znan po svojem značilnem in naprednem pristopu v arhitekturi. Z bogatim portfeljem projektov, ki neopazno združujejo funkcionalnost, trajnost in estetiko, Gandhi še naprej premika meje arhitekturnega oblikovanja. Njegova predanost odličnosti mu je prinesla priznanje in pohvale na domačih in mednarodnih odrih.
Svetloba vzbudi čustva in izboljša izkušnje
Njegov govor z naslovom Uporaba svetlobe kot arhitekturne pripovedi je poskrbel za globok premislek o transformativni vlogi svetlobe pri oblikovanju arhitekturnih prostorov. Skozi domove, zasnovane za bivanje ene družine s skromnim proračunom na podeželju Kanade, je izpostavil, kako lahko svetloba in upoštevanje pokrajine ustvarita stavbe, ki ne služijo samo svojemu namenu, ampak nosijo tudi zgodbo. Gandhi je zgovorno posredoval poetične vidike svetlobe in poudaril, kako lahko vzbudi čustva, izboljša izkušnje in postane sestavni del arhitekturnih pripovedi. S poglobljenimi študijami primerov je predstavil uspešno implementacijo dnevne svetlobe kot osrednjega elementa oblikovanja.
Ali se kdo kdaj razburja zaradi sončnega dne?
Po besedah arhitekta je svetloba element, ki v arhitekturo in zgradbe vnaša upanje, zdravje in duha, saj se redkokdaj kdo pritožuje nad sončnim dnevom. Ob tem je poudaril, da je sončno svetlobo enako pomembno spustiti v naš dom, kot tudi ohraniti sposobnost nadzora, pri čemer se je skliceval na to, da je naravna svetloba ključni element zdravih zgradb, vendar ima lahko negativen učinek, če je je preveč. Prav to je tisto, kar bo izboljšalo kakovost stavbe – edinstvena osvetlitev in nadzor nad njo.
Pogovori s priznanimi strokovnjaki prinašajo dragocene informacije
Pogovori Daylight Talks, kjer priznani strokovnjaki delijo svoje misli in izkušnje, so dragocen vir izobraževanja in navdiha, vendar ne le za arhitekte in oblikovalce, ampak tudi za študente. Kot del globalne pobude za izmenjavo znanja DAYLIGHT & ARCHITECTURE, ki spodbuja razmišljanje o dnevni svetlobi v arhitekturi, Skupina VELUX organizira tudi pogovore v sodelovanju s posameznimi arhitekturnimi šolami. Te pogovore podpirata tudi Mednarodna zveza arhitektov (UIA) in Evropsko združenje za arhitekturno izobraževanje (EAAE). Na spletu objavljena pretekla predavanja dajejo zainteresirani stroki možnost za seznanitev z novimi pogledi o uporabi svetlobe v arhitekturi. Arhitektom, oblikovalcem in študentom so informacije iz pogovorov ponudile nov in edinstven pogled. Kot pravijo strokovnjaki, je sončna svetloba pomemben del strukture, zato bi morali nanjo gledati kot na del konstrukcije.
Na Svetovnem kongresu arhitektov UIA sta bila predstavljena še dva pogovora Daylight Talks, ki sta gostila Dorte Mandrup (Northern Light) in Grafton Architects (The Geography of Hope). Pogovor Daylight Talks z Omarjem Gandhijem si lahko ponovno ogledate tukaj.
TRAJNOST
Zaživel leseni paviljon miru in sožitja zaživel na dvorišču Pokrajinskega arhiva Maribor
Z odprtjem Paviljona miru in sožitja na dvorišču Pokrajinskega arhiva Maribor se je sklenil projekt Naj dvorišče ne bo parkirišče, sicer del programa Živa dvorišča in društva Hiša!, ki se osredotočata na kulturno obujanje skritih kotičkov Maribora.
Namen projekta Naj dvorišče ne bo parkirišče je izpostaviti pomen dvorišč v starem mestnem jedru in njihov potencial za širjenje pozitivnih vplivov preko svojih meja.
Dvorišča in oblikovanje identitete mesta
“Dvorišča, s svojim edinstvenim karakterjem in velikim deležem v mestni krajini, igrajo ključno vlogo pri oblikovanju identitete mesta, gradnji skupnosti in izboljšanju kakovosti bivanja,” so poudarili v društvu Hiša!.
“Ozelenitev dvorišč prispeva k zmanjšanju učinka urbanega toplotnega otoka, ohranjanju biotske raznovrstnosti v mestnem okolju, zmanjševanju hrupa ter pomembno prispeva k zmanjšanju onesnaženosti zraka, ki ga dihamo v mestih,” so še dodali.
Lokacija izbrana z javnim pozivom
Društvo je v poletnih mesecih objavilo javni poziv, s katerim je iskalo mariborsko dvorišče, na katerem bodo vzpostavili leseni paviljon. Strokovna komisija je po pregledu predlogov največ točk dodelila dvorišču Pokrajinskega arhiva Maribor. Odločitev za to dvorišče je bila sprejeta predvsem zaradi njegove javne dostopnosti, kar povečuje njegov motivacijski potencial in vpliv na lokalno skupnost.
Kot so sporočili, ime Paviljon miru in sožitja simbolno izraža nasprotovanje nasilju in vojnam po svetu ter podporo “najbolj trajnostnemu načinu sobivanja – simbiozi“. Ob odprtju paviljona je vsak obiskovalec prejel sadiko zimzelene rastline, ki jo je nato v znak miru in sožitja zasadil v paviljonu.
-
AVTOMOBILNOST2 meseca nazaj
Nova Ford Kuga je že na slovenskih cestah
-
DEDIŠČINA2 meseca nazaj
V New Delhiju dodali 24 vpisov na Unescov seznam svetovne dediščine
-
Materiali2 meseca nazaj
Barve poenostavijo izbiro
-
Energetska učinkovitost1 mesec nazaj
Investicija v slovenski produkt Reduxi, ki znižuje stroške elektrike
-
GRADNJA1 mesec nazaj
Lumar uspešno izvedel test požarne odpornosti
-
RAZSTAVA4 tedni nazaj
Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja
-
EKOLOGIJA2 meseca nazaj
V Italiji divja peklenska suša
-
RAZSTAVA4 tedni nazaj
Razstava “Kar ostane” v okviru cikla Mladi kurator, mladi umetnik