Dizajn
V Cankarjevem domu bienalna razstava Društva oblikovalcev Slovenije: vabljeni za mizo dobrega oblikovanja
V Cankarjevem domu bo do 2. marca na ogled bienalna selekcionirana razstava Društva oblikovalcev Slovenije. Pod naslovom Design Konsum predstavlja domače stvaritve s področij produktnega oblikovanja, mode, scenografije, vizualnih komunikacij …
Letošnja razstava bo zasnovana tako, da vsakega posameznika oziroma konzumenta nagovarja neposredno, je napovedala vodja projekta in koncepta razstave Mateja Panter. Postavitev je zasnovana kot longitudinalna kompozicija oziroma dolga miza, na kateri so urejeni pogrinjki s krožniki oblikovanja. Na krožnikih, velikih diskih, na katerih so printi posameznih izdelkov, je konzumentu postreženo kakovostno oblikovanje.
V poplavi izbire seči po – slovenskem oblikovanju
Dandanes živimo v obdobju presežkov stvari in hiperprodukcije, se zaveda Mateja Panter, in vsakodnevno izbiranje nam otežuje življenje. Razstava zato predstavlja tudi neki filter, ki lahko posamezniku pomaga pri odločitvah. Z njo želijo poudariti, da se lahko namesto za izdelke množične proizvodnje s katerega koli konca sveta odloči za slovensko oblikovanje in s tem za kratke dobavne poti, kakovostno ter do okolja prijazno proizvodnjo, ekološke in trajnostne rešitve, organsko in razgradljivo, reciklirano iz naravnih, neškodljivih materialov.
Po besedah Anke Štular, ki je skupaj z Matejo Panter in Matejem Filipčičem poskrbela za postavitev razstave, je tričlanska komisija DOS-a izmed prispelih prijav za razstavo izbrala 36 del, ob njih so na ogled še krožniki partnerjev – Muzeja za arhitekturo in oblikovanje ter Fakultete za dizajn.
Pogrnjena miza je tudi simbolična “zadnja večerja”
Kot je še povedala Mateja Panter, so v DOS-u sicer ob bienalnih razstavah že več let nagovarjali odločevalce, predstavniki društva so nanje apelirali neposredno na sestankih in z raznimi pobudami, da bi se zgodili pozitivni premiki na področju oblikovalske stroke. Razstava pa je po njenih besedah tudi svojevrsten odgovor na to, da DOS ni bil uspešen na štiriletnem programskem razpisu ministrstva za kulturo. To jim daje misliti, da njihova prizadevanja skozi vsa leta niso obrodila sadov, zato je postavitev razstave mogoče razumeti tudi kot “zadnjo večerjo”.
Si slovensko oblikovanje ne zasluži podpore države?
Predsednik DOS-a Jurij Dobrila je dodal, da se sicer že več let ob vsaki razstavi znova sprašujejo, ali jim jo bo uspelo izpeljati, letošnja tudi nima zagotovljenega javnega financiranja. Takšna situacija je po njegovih besedah skrb vzbujajoča z družbenega stališča, saj je dejstvo, da “oblikovanje ne pomeni le produkcije všečnih podobic v takšni ali drugačni obliki, ampak je razvojni proces, generator razvoja in tudi gospodarskega uspeha ter skozi to samozavesti države”. Dodal je, da bi moral biti DOS kot edini formalni predstavnik oblikovalske prakse upoštevan vsaj do te mere, da bi imel v državi konstantnega sogovornika.
Dizajn
Arhitekturni natečaj: vizualna identiteta mesta Zagreb
Natečaj ki ga je organiziralo hrvaško društvo oblikovalcev v imenu Mestne občine Zagreb, išče “unikatno in visokokakovostno” konceptualno rešitev za novo vizualno identiteto hrvaške prestolnice in največjega mesta.
Namen razpisa je odkriti vrsto inovativnih rešitev, ki odražajo “bogato zgodovino, sedanjost in vizijo prihodnosti” mesta. Ključni cilji vključujejo ustvarjanje “celovitega in prilagodljivega vizualnega sistema”, ki pomaga okrepiti mednarodni profil mesta.
Po besedah razpisa: “Namen razpisa je ustvariti vizualno identiteto, ki bo odražala bogato zgodovino, sedanjost in vizijo prihodnosti, torej razviti celovit in prilagodljiv vizualni sistem, ki bo omogočal jasno komunikacijo, učinkovito označevanje in krepitev mednarodne prepoznavnosti Zagreba.”
Natečaj vabi medse profesionalne oblikovalce in interdisciplinarne ekipe, da pripravijo ustrezne konceptualne zasnove za vizualno identiteto mesta. V strokovni žiriji, ki bo ocenjevala projekte, bodo Tom Dorresteijn, strateški direktor pri Studiu Dumbar; Ira Payer, oblikovalka pri Superstudiju; in Luka Korlaet, podžupan Mestne občine Zagreb.
Projekti bodo ocenjeni glede na edinstvenost in inovativnost vizualne rešitve, učinkovitost komunikacije in prepoznavnost v različnih kontekstih, modularnost in prilagodljivost sistema, integracijo zgodovinskih elementov z vizijo prihodnosti ter priročnost in dostopnost široko uporabljenih elementov.
Skupni zmagovalec, ki bo izbran 31. januarja 2025, bo prejel nagrado v višini 15.000 € in pravico do pogajanj o pogodbi za oblikovanje v vrednosti 35.000 €. Druga nagrada bo znašala 12.000 €, tretja 10.000 €, četrta 8.000 € in peta 6.000 €.
Predlogi vizualne identitete bodo morali upoštevati tudi naslednje dejavnike: zgodovino in razvoj Zagreba, njegovo urbano dinamiko ter vrednote, ki jih uradno komunicira mesto.
Zagreb je prestolnica in največje mesto Hrvaške z več kot 760.000 prebivalci. Med lokalnimi znamenitostmi so Trg bana Jelačića, katedrala v Zagrebu, Hrvaško narodno gledališče ter stolpnici Cibona in HOTO.
Natečaj je razpisan že drugo leto zapored, potem ko je bil izveden mednarodni študentski razpis za trajnostne koncepte za nov 100 milijonov evrov vreden celoletni ekološki resort v Starigradu Paklenici, ki se nahaja približno 170 km od Zagreba.
Kako se prijaviti
Rok za prijavo: 13. januar 2025, do 17.00 ure
Kontaktni podatki: natjecaji@dizajn.hr
Za več informacij kliknite tukaj
Dizajn
Izbrana slovenska kuratorska skupina na tednu oblikovanja 2025 v Milanu s projektom M25
Na javnem pozivu Centra za kreativnost za kuratorski predlog predstavitve na Milanskem tednu oblikovanja 2025 je bil izbran projekt M25, avtorske skupine v sestavi Bor Pungerčič, Katarina Dekleva, Rok Oblak in Boris Kralj. Strokovno komisijo je projekt, ki ga je prijavila skupina izkušenih in referenčnih avtorjev, prepričal zaradi odličnosti koncepta, izvirnosti, prepoznavnosti in drznosti, predlog pa odlikuje tudi dinamična postavitev in trajnostni pristop.
Z namenom priprave nacionalne predstavitve sodobnega slovenskega oblikovanja in sorodne ustvarjalne produkcije na Milanskem tednu oblikovanja, ki bo potekal med 7. in 13. aprilom 2025, je Center za kreativnost objavil javni poziv za izbor kuratorskega, oblikovalskega in izvedbenega predloga. Na javni poziv Izbor predloga za predstavitev sodobnega slovenskega oblikovanja in sorodne ustvarjalne produkcije na Milanskem tednu oblikovanja v letu 2025 so do roka oddaje 15. septembra 2024 prispele 3 prijave avtorskih skupin, z 38 predlaganimi predstavljenimi avtorji.
Člani strokovne komisije v sestavi Anja Delbello, Studio AA, Miloš Kosec, Fakulteta za arhitekturo, Tina Rugelj, Studio Tina Rugelj, Luka Stepan, studio Sito in Vladimir Vidmar, Moderna galerija so na podlagi kriterijev poziva soglasno izbrali zmagovalni predlog, ki bo predstavljen na Milanskem tednu oblikovanja.
Slovenijo bo na največjem sejmu oblikovanja na svetu, ki ga letno obišče več kot 370.000 obiskovalcev iz 188 držav, zastopala avtorska skupina v sestavi: Bor Pungerčič, Katarina Dekleva, Rok Oblak in Boris Kralj, ki je komisijo prepričala s projektom M25. Skupina bo prejela nagrado v višini 5.000 EUR, za izvedbo predstavitve pa bodo na voljo produkcijska sredstva v višini 70.000 EUR. Drugo nagrado in sredstva v višini 1.500 EUR je prejel projekt Soft Spots, avtorske skupine v sestavi Žan Kobal, Tamara Lašič Jurković, Neža Penca, Hana Čeferin in Anja Radović, tretjo nagrado v višini 1.000 EUR pa projekt Glava glavi, avtorske skupine v sestavi Urška Sadar, David Tavčar, Jure Sadar in Jure Kirbiš.
Strokovna komisija je v projektu M25, ki ga je prijavila skupina izkušenih in referenčnih avtorjev prepoznala odličnost koncepta, zaradi njegove izvirnosti, prepoznavnosti in drznosti. Poleg dovršenega koncepta predlog odlikuje tudi dinamična postavitev in trajnostni pristop. Posebej izstopa živa in interaktivna predstavitev, v katero so vključeni tako vsi razstavljalci projekta M25 kot tudi obiskovalci Milanskega tedna oblikovanja. Interakcija med vsakodnevnimi kreativnimi procesi, ki se medsebojno povezujejo, dodatno obogati predstavitev in jo naredi bolj dostopno ter zanimivo. Komisija je v luči trajnostnega pristopa prepoznala tudi močno namero vlaganja v človeške vire, kar odraža usmeritev v razvoj znanja in sodelovanja, namesto v uporabo novih materialov. To kaže na dolgoročno vizijo projekta in njegovo odgovornost do trajnostne prihodnosti.
Raznolikost prijavljenih predlogov
Strokovna komisija je pozdravila raznolikost prijavljenih predlogov, raznoliko sestavo avtorskih skupin in namero naročnika, da s tovrstnimi javnimi pozivi odpira polje strokovnega delovanja za različne ustvarjalce ali avtorske skupine, identificira aktualne prakse in multidisciplinarne kolektive, ki se s svojimi predlogi odzivajo na aktualne izzive stroke, okolja in časa v katerem delujejo. Komisija je ocenila, da so vsi prijavitelji predstavili širok spekter zanimivih kuratorskih predlogov, ki pomembno prispevajo k nadaljnjemu razvoju slovenskega oblikovanja, s posebnim poudarkom na trajnostnih praksah ter vključevanju lokalnih materialov.
Izjava zmagovalne avtorske skupine projekta M25 (Bor Pungerčič, Katarina Dekleva, Rok Oblak in Boris Kralj):
»Osrednji koncept slovenske predstavitve na Milanskem tednu oblikovanja 2025 v ospredje postavlja inovativne, okoljsko in družbeno odgovorne oblikovalske prakse, ki se s procesi dela ne le preživljajo, ampak tudi gradijo in izboljšujejo svet okoli sebe.
Je začasna baza, kjer ustvarjalci z omejenimi sredstvi vztrajajo, se povezujejo in gradijo novo slovensko oblikovalsko identiteto. V ospredje postavlja socialni kapital in s tem povezan družbeni doprinos, ki ga predstavljene prakse generirajo. Zasnovan je kot odprt prostor, kjer so dejavnosti in procesi predstavljeni kot družabni dogodki.
Razstava temelji na načelih “action design” – pristopa, osredotočenega na praktično preizkušanje in prilagajanje idej v realnem času. Sodelujoči oblikovalci so s svojimi trajnostno usmerjenimi procesi ustvarili avtonomne prakse, ki presegajo trende in komercialne norme. Slovenija se skozi ta paviljon predstavlja v svoji družbeni in materialni raznolikosti ter prikazuje, kako lahko oblikovanje izhaja iz lokalnih virov, ponovne uporabe in naravnih materialov.
Paviljon poudarja pomen sodelovanja in soustvarjanja za uspeh v sodobnem oblikovanju, kjer vsako delo gradi bogat ekosistem ustvarjalnosti in trajnosti«.
Več o javnem pozivu:
Projekt je del programov internacionalizacije CzK s katerimi želi center v izbore in predstavitve sodobnega slovenskega oblikovanja ter ustvarjalne produkcije vključiti raznolik razpon avtorjev mlajše generacije kuratorjev, oblikovalcev, kolektivov in drugih strokovnjakov, ki bodo skupaj s Centrom za kreativnost razvili končni koncept za predstavitev sodobnega slovenskega oblikovanja na različnih mednarodnih prizoriščih.
Dizajn
Nagrada Red Dot za Geberit AquaClean Alba
Nova straniščna školjka Geberit AquaClean Alba je žirijo nagrade Red Dot Award 2024 navdušila s svojim inovativnim, elegantnim in prijetno preprostim dizajnom ter izjemno funkcionalnostjo. Kljub najsodobnejšim tehnologijam tuš WC-ja ohranja brezčasen videz običajnega stranišča in se popolnoma zlije z vsako kopalnico.
S svojo nevsiljivo estetiko postavlja nove standarde na področju toaletne higiene tako, da izstopa brez vpadljivosti. Edinstvena kombinacija napredne tehnologije, kot sta patentirana tehnologija prhe WhirlSpray in posebej tiha tehnologija TurboFlush, naredi Geberit AquaClean Alba izjemen izdelek. Prejetje te prestižne nagrade poudarja kakovost in uspeh Geberita kot vodilnega ponudnika sanitarne tehnologije.
RED DOT je nagrada, ki jo podeljujejo že 67 let in velja za najbolj iskan mednarodni znak kakovosti oblikovanja. Letošnja podelitev nagrad bo 28. oktobra v Berlinu.
-
ZANIMIVOSTI2 meseca nazaj
Neverjetno, a resnično: arheologi našli pozabljeni mesti ob svilni poti
-
UMETNOST2 meseca nazaj
Umetnici Gali Alica nagrada 10. trienala sodobne umetnosti U3
-
DOGODKI2 meseca nazaj
Predstavljen program EPK GO! 2025
-
Dizajn1 mesec nazaj
Arhitekturni natečaj: vizualna identiteta mesta Zagreb
-
Arhitektura2 meseca nazaj
Na Piranskih dneh arhitekture nagrada za projekt nadomestnih prostorov Drame
-
Arhitektura2 meseca nazaj
Problemska razstava Vizije SO 19
-
DEDIŠČINA1 mesec nazaj
Trubarjeva priznanja 2024 prejela Portal Kamra in Center za konserviranje in restavriranje arhivskega gradiva
-
Energetska učinkovitost1 mesec nazaj
Proti vetrnim elektrarnam v Ilirski Bistrici že 1000 podpisov