Dizajn
Smiselno oblikovanje naredi življenje ljudi lažje
Pogovor z Andreasom Enslinom, glavnim oblikovalcem pri podjetju MIELE
Andreas Enslin se novih izdelkov pogosto domisli v svojem prostem času. Glavni oblikovalec podjetja Miele ima najraje, da najboljše ideje najdejo pot do njega, kadar ga navdihne okolica.
Andreas se najboljših idej domisli, ko ne razmišlja o delu. Glavni oblikovalec podjetja Miele rad išče navdih, kadar ni na delovnem mestu. Najboljše ideje se mu pogosto porodijo, kadar jadra, gradi makete čolnov ali obiskuje sejme. Zanj je pomembno, da njegova zasnova ustvari dober odnos med stranko in izdelkom. Istočasno pa ob oblikovanju izdelkov na oddelku za oblikovanje Miele Design Centre misli na prihodnost. Na nova dognanja postane pozoren že v zgodnji fazi njihovega razvoja in išče ustvarjalne načine, kako bi jih uporabil v praksi. Andreas Enslin rad dela z najnovejšo tehnologijo, kot je na primer ta, ki je uporabljena v pečici Dialog podjetja Miele. Meni, da dobro in smiselno oblikovanje naredi življenje ljudi lažje – in lepše.
Andreas Enslin, kako bi se opisali v treh stavkih?
Sem optimističen in radoveden in vedno se trudim, da bi razumel, kako stvari delujejo. Kadar nekaj kupim, se pogosto vprašam, zakaj dobim tako malo za svoj denar. 100 let po ustanovitvi Bauhausa bi oblikovalci lahko naredili veliko več kot kdaj koli prej.
Kaj bi rekli, je vaša strast oblikovanje ali jadranje?
Oblikovanje. Pogosto jadram v veter, a če oblikujem, me potem mišice nikoli ne bolijo.
Od kod črpate navdih za svoje oblikovalske zamisli?
Veliko berem. Poleg tega mi pri urejanju svojih misli pomaga, da se z drugimi ljudmi pogovarjam o njihovih idejah in željah.
Odkrita in odprta izmenjava mnenj je tako kot opazovanje, poslušanje in postavljanje vprašanj neskončen vir zamisli.
Zakaj ste se odločili za oblikovanje kuhinjskih aparatov?
Gospodinjski aparati imajo vtičnico – obožujem oblikovanje kuhinjskih naprav. Nikoli mi ni bilo všeč ustvarjanje pohištva ali namiznega pribora. Večina ljudi podcenjuje kompleksnost gospodinjskih naprav. Zame je to izziv, ob katerem z novimi idejami ves čas rastem.
Kaj menite o konkurenci, ki ne počiva in vam želi na neki način slediti?
Vsakega, ki prvi poskusi nekaj novega, vedno opazujejo, kajti ljudje želijo vedeti, ali stvari delujejo. Če ti sledi veliko ljudi, je to dokaz, da je ideja zanimiva. In vgradne aparate Miele so v zadnjih letih pogosto kopirali. Kljub temu smo znova in znova uspeli vzpostaviti nove smernice, kot so na primer prvi vgradni avtomati za kavo na svetu, uvajanje kuhanja s paro doma in v zadnjem času pečica z dialogom. Lahko rečem, da v vlogi narekovalca smernic kar uživamo.
Katera je največja sprememba v kuhinji danes in katera je bila to pred 15 leti?
Razlika med tema dvema obdobjema je, da je današnja kuhinja statusni simbol. Življenje, delo in kuhanje so zlasti na mestnih območjih vse bolj povezani. Po eni strani to odraža dejstvo, da je življenjski prostor v mestih postal izredno drag, po drugi strani pa je posledica spremenjenega odnosa v družbi do vprašanj, kot so zdravje, prehrana in delo. Meje postopoma izginjajo; ljudje vedno bolj delajo od doma in kuhajo na delovnem mestu.
Pred nekaj tedni je bila predstavljena nova generacija 7000. Koliko časa ste porabili zanjo?
Generacija 7000 predstavlja največje lansiranje izdelka v zgodovini podjetja. Za nami je skupno 72 mesecev razvoja, ki nas je pripeljal do 3000 popolnoma novih različic modelov. Ustvarjanje prepričljivega portfelja, ki je zmes oblikovanja in tehnologije, ki je usmerjena v prihodnost, zahteva precejšnje napore, pri čemer vsi vpleteni težijo v isto smer. Z našo 50-člansko oblikovalsko ekipo je sodelovalo 10 proizvodnih obratov in seveda tudi številni drugi oddelki.
Zagotovo se že pripravljate na naslednjo generacijo nove generacije. Ali je mogoče obstoječo linijo nadgraditi?
Da, to je mogoče. Oblikovalci smo daljnovidni in gledamo daleč naprej v smislu prihodnjega razvoja v svoji panogi in tudi širše. Z generacijo 7000 smo opravili veliko delo v tem smislu, da smo razmišljali, kaj bo pomembno v naslednjih letih. Uporabniki že lahko vidijo, da pečenje v pečici napreduje in je nadvse priročno s pametnim telefonom. To omogoča kamera v pečici. V prihodnje se bodo aparati odzivali tudi na glasovni nadzor preko Alexe. Ni si težko predstavljati, kaj vse bo v prihodnjih letih mogoče namestiti v smislu posodobitve.
Prejeli ste nagrado iF design award 2009, 2012 in 2013. Čemu pripisujete ta uspeh?
Vsako leto prejmemo številne nagrade za oblikovanje, tako nacionalne kot mednarodne. Samo letos smo osvojili 14 oblikovalskih nagrad, med njimi 7 nagrad red dot design awards in 7 nagrad iF design awards. Trenutno imamo že dve zlati nagradi iF design awards 2019. Pravzaprav je bila naša generacija 7000 deležna številnih pohval, še preden so izdelki prišli na trg – na kar smo zelo ponosni. To kaže, da delamo dobro in da razumemo zahteve, ki jih imajo potrošniki glede proizvodov do nas.
Kaj lahko pričakujemo od naših kuhinj v nekaj letih? Kam nas v oblikovanju vodi prihodnost?
Leta 2016 smo v Milanu pripravili izvrsten dogodek z naslovom „Nevidna kuhinja“, ki je sovpadal s sejmom Eurocucina. S pomočjo velike inštalacije smo predstavili svojo vizijo prihodnosti kuhanja v obliki sistema pomoči, ki spremlja uporabnika in se uči v procesu. To je bil za Miele velik uspeh.
Kako delujete v zasebnem življenju? Ali imate doma nove aparate, ali še vedno uporabljate tradicionalne aparate?
Oboje. Doma imamo na primer aparat za kavo, ki je star več kot trideset let – lahko bi rekli, da je veteran oblikovanja. Še vedno deluje in nekajkrat na leto v našem mobilnem domu vidi veliki svet. Seveda pa me zanimajo najnovejše naprave. Doma preizkušamo številne izdelke, da bi videli, kaj je mogoče še izboljšati. Če moj kavni aparat Miele ne deluje, kot bi želel, to ni nobena težava, kajti preprosto ga odnesem k svojim kolegom, ki ga posodobijo. Izdelki so odobreni za proizvodnjo samo, ko delujejo tako, kot bi od naprave Miele pričakovali potrošniki.
Ali radi kuhate? Katero jed najraje pripravljate?
To vprašanje mi pogosto zastavijo. Rad pečem kruh. To mi je v veliko zadovoljstvo. Zame je del zgodovine človeštva; v tem je nekaj zelo primarnega in izvirnega.
Ste kdaj razmišljali o oblikovanju na področju navtike?
Pravzaprav sem se ukvarjal z navtičnim oblikovanjem. Nisem bil vedno zaposlen pri podjetju Miele. Ko sem bil mlad oblikovalec, sem oblikoval krmilni sistem za Schottel z vijačnim krmilnim sistemom in Navtexove enote za manjše münchensko podjetje. Vijačni krmilni sistem se na morjih in rekah vsega sveta še vedno uporablja.
Dizajn
Nagrada Red Dot za Geberit AquaClean Alba
Nova straniščna školjka Geberit AquaClean Alba je žirijo nagrade Red Dot Award 2024 navdušila s svojim inovativnim, elegantnim in prijetno preprostim dizajnom ter izjemno funkcionalnostjo. Kljub najsodobnejšim tehnologijam tuš WC-ja ohranja brezčasen videz običajnega stranišča in se popolnoma zlije z vsako kopalnico.
S svojo nevsiljivo estetiko postavlja nove standarde na področju toaletne higiene tako, da izstopa brez vpadljivosti. Edinstvena kombinacija napredne tehnologije, kot sta patentirana tehnologija prhe WhirlSpray in posebej tiha tehnologija TurboFlush, naredi Geberit AquaClean Alba izjemen izdelek. Prejetje te prestižne nagrade poudarja kakovost in uspeh Geberita kot vodilnega ponudnika sanitarne tehnologije.
RED DOT je nagrada, ki jo podeljujejo že 67 let in velja za najbolj iskan mednarodni znak kakovosti oblikovanja. Letošnja podelitev nagrad bo 28. oktobra v Berlinu.
Dizajn
Oblikovalska nagrada za mobilno enoto Ilustratorski kot tandema Sara&Sara
Ilustratorski kot, ki sta ga za Center ilustracije oblikovali Sara Badovinac in Sara Škarica, združeni v tandemu Sara & Sara, je prejel mednarodno oblikovalsko nagrado a’ design.
Bronasto nagrado sta oblikovalki dobili za mobilno enoto, s katero Center ilustracije doma in v tujini predstavlja izvirno slovensko ilustracijo, so sporočili z Vodnikove domačije.
Ilustracije v potujoči “garderobi”
Modularni, potujoči razstavni elementi so zasnovani kot zložljivi obešalniki, na katerih so na ogled skrbno zaščitene ilustracije. Vsakemu kovinskemu okvirju pripada predal, ki hrani razširjen nabor del avtorjev. Modularni okvirji s svojo fleksibilno zasnovo omogočajo predstavitev raznovrstnih vsebin na igriv in inovativen način.
Sara & Sara sta pred oblikovanjem mobilne enote izvedli obsežno raziskavo različnih metod razstavljanja umetnosti, od tradicionalnih galerijskih vitrin do dinamičnih uličnih sejmov.
Grafično podobo je prispevala Alja Herlah. Projekt je vodila vodja Centra ilustracije Maša P. Žmitek, produkcijo pa Tina Popovič iz zavoda Divja misel.
Ilustratorski kot so konec lanskega leta predstavili v Cankarjevem domu. Takrat so se v njem s svojimi deli predstavili Zvonko Čoh, Marta Bartolj, Tina Dobrajc, Jelka Godec Schmidt, Miha Ha, Anka Kočevar, Maja Kastelic, Dora Kaštrun, Ana Maraž, Matija Medved, Lila Prap, Alenka Sottler, Hana Stupica, Igor Šinkovec, Peter Škerl, Gorazd Vahen, Huiqin Wang in Žmitek.
A’ Design Award and Competition velja za eno najprestižnejših priznanj za oblikovanje na svetu. Z nagrado vsako leto predstavijo najboljše svetovne dizajne.
Dizajn
Mojci Turk priznanje za življenjsko delo s strani društva oblikovalcev Slovenije
Društvo oblikovalcev Slovenije (DOS) je priznanje za življenjsko delo podelilo grafični in muzejski oblikovalki Mojca Turk. Kritičarka in recenzentka Jožica Brodarič pa prejme priznanje častna članica.
Mojca Turk je nevidna sila v ozadju številnih izvrstnih razstav, njeno vrhunsko oblikovanje prostorov, interpretacij razstavnih vsebin, spremnih publikacij in promocijskih gradiv pa jo uvršča v vrh slovenskega oblikovanja, beremo v utemeljitvi.
Ustvarjalno pot je začela v poslovnem okolju nekdanje Iskre in od tod naprej v Slovenskem etnografskem muzeju in nadalje Muzeju novejše zgodovine. Je avtorica več sto postavitev muzejskih razstav.
Priznanja oblikovalski dosežek namenja društvo Anki Štular za pametno korito Planterino, podprto s pomočjo mobilne aplikacije, Maji Modrijan/Destilator za čevlje model diamant iz odpadnega tekstila, Mateji Škofič za celostno grafično podobo boutique hotela Bloom, kolektivu Oloop za knjigo Moč tekstila ter Teji Goljevšček in Evi Batič za zbornik ob 60. obletnici Gasilsko reševalnega centra Ajdovščina.
Foto: Nika Curk Nagode
Planterino in spremljajoča mobilna aplikacija skupaj predstavljata inovativno orodje, ki vodi in spodbuja uporabnike k postopnemu pridobivanju večje samostojnosti pri vrtnarjenju ter predstavljata rešitev, ki odpira vrata svetu vrtnarjenja za vse, ne glede na predznanje, lokacijo ali izkušnje, so zapisali v utemeljitvi.
Čevlji Walk the talk model diamant po mnenju DOS-a niso le domiselno in brezčasno oblikovano obuvalo iz odpadnega tekstila, temveč tudi primer ozaveščanja o problematiki odpadnega tekstila. Prav tako je poleg uporabe tekstilnih odpadkov ključna prednost izdelka lokalna proizvodnja. Izdelek je kombinacija etičnih, ekoloških in ergonomskih načel, ki ne le opozarja na potrebo po trajnostnem razvoju stroke, temveč tudi obuja lokalno obrt v Sloveniji.
Logotip hotela Bloom že na prvi pogled deluje prijazno in toplo ter vabi k ogledu oziroma obisku.
Znak z artdecojevskim pridihom se lepo navezuje na notranjo opremo hotela in njegove geometrične detajle ter se kot štukatura v sprejemnici tudi izvrstno zlije s preostalim ambientom. Barvni izbor in dodatni elementi na tiskovinah lepo zaokrožajo identiteto butičnega hotela in izrekajo dobrodošlico v hotel Bloom, so pri DOS-u zapisali v utemeljitvi.
Knjiga Moč tekstila je uvrščena med oblikovalske dosežke. Kot piše v utemeljitvi, je prva knjiga s področja oblikovanja v slovenskem prostoru, ki širši javnosti približa pomen tekstilne ročne ustvarjalnosti kot večplastne dejavnosti, ki pozitivno vpliva na kakovost življenja in zdravje ter je dragocen prispevek k oblikovalski stroki.
Zbornik, izdan ob 60. obletnici delovanja Gasilsko reševalnega centra Ajdovščina, že na prvi pogled deluje drugače kot podobne publikacije. V osnovi resna, tudi skrb vzbujajočih statistik in tragičnih dogodkov polna publikacija nas že z naslovnico z grafičnim prikazom utripajočih interventnih luči v prepletu rdeče in modre svetlobe prepriča, da jo vzamemo v roke, piše v utemeljitvi.
Priznanje častna članica je DOS letos namenil oblikovalski kritičarki, kuratorici, voditeljici oddaj in modni poznavalki Jožici Brodarič. Belokranjka iz Metlike se je pred leti samoiniciativno lotila projekta Koupa, s katerim posega v večno brezčasni prostor kulturne dediščine in prihodnosti skozi izdelke vsakdanje rabe. Gre nedvomno za projekt, ki bi mu veljalo slediti tudi in predvsem na državni ravni, so prepričani podeljevalci priznanj.
-
AVTOMOBILNOST2 meseca nazaj
Nova Ford Kuga je že na slovenskih cestah
-
DEDIŠČINA2 meseca nazaj
V New Delhiju dodali 24 vpisov na Unescov seznam svetovne dediščine
-
Materiali2 meseca nazaj
Barve poenostavijo izbiro
-
Energetska učinkovitost1 mesec nazaj
Investicija v slovenski produkt Reduxi, ki znižuje stroške elektrike
-
GRADNJA1 mesec nazaj
Lumar uspešno izvedel test požarne odpornosti
-
RAZSTAVA4 tedni nazaj
Idila z Aljo Horvat, ki jo navdihuje narava iz 60. in 70. let prejšnjega stoletja
-
EKOLOGIJA2 meseca nazaj
V Italiji divja peklenska suša
-
RAZSTAVA4 tedni nazaj
Razstava “Kar ostane” v okviru cikla Mladi kurator, mladi umetnik